De beste vergelijkbare doelgroepen voor je webshop!
15 januari 2019 

De beste vergelijkbare doelgroepen voor je webshop!

Vergelijkbare doelgroepen (lookalike audiences) op Facebook kunnen een enorm verschil maken voor je webshop. Maar er zijn ook zóveel opties, dat veel webshopeigenaren niet weten waar zij moeten beginnen. In deze blog gaan we jou alles vertellen over vergelijkbare doelgroepen, welke vergelijkbare doelgroepen voor mijn webshop het best werken én hoe je deze kunt maken.

Jij bent misschien al bekend met vergelijkbare doelgroepen (of lookalike audiences), maar ook nog veel mensen niet. Speciaal voor die mensen leg ik eerst even kort uit wat vergelijkbare doelgroepen zijn.

Wat zijn vergelijkbare doelgroepen op Facebook?

Vergelijkbare doelgroepen worden gemaakt op basis van data die je al hebt verzameld over jou bestaande of potentiële klanten. Dit kunnen verschillende bronnen van data zijn: jouw bestaande klantenbestand (e-mailadressen, telefoonnummer etc), data die je verzameld hebt met de Facebookpixel op je webshop of data die verzameld is door Facebook zelf (klikken op advertenties, video’s bekeken en acties op je Facebookpagina).

Wanneer je bijvoorbeeld een klantenbestand hebt van een X-aantal klanten (e-mailadressen, telefoonnummers etc), kun je deze importeren in Facebook. Facebook gaat dan potentiële klanten zoeken die dezelfde eigenschappen hebben als het bestaande klantenbestand. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je een doelgroep van een X-aantal mensen wil hebben, die soortgelijke eigenschappen hebben als jouw bestaande klanten. Super waardevol dus!

Over het algemeen zijn de vergelijkbare doelgroepen van bestaande klanten het meest waardevol. Maar dat werkt alleen als je al klanten hebt natuurlijk (minimaal 100, volgens Facebook). Wanneer je een vergelijkbare maakt van een klantenbestand van 12 klanten, zal je hier waarschijnlijk geen goede resultaten mee behalen. Er is simpelweg te weinig data voor Facebook, om een goede, vergelijkbare doelgroep te maken.

Een vergelijkbare doelgroep van je huidige klantenbestand is vaak de meest waardevolle doelgroep.

Daarnaast is het altijd goed om meerdere vergelijkbare doelgroepen aan te maken, zodat je kunt zien wat het best werkt voor jou niche (deelmarkt). Voor andere vergelijkbare doelgroepen gebruik ik de data van mijn Facebookpixels of de data die Facebook zelf verzameld heeft.

De rol van de Facebookpixel

Met een Facebookpixel (mits goed ingesteld) kun alles acties meten die een bezoeker uitvoert op je webshop. Zo’n beetje alles wat je kunt bedenken, kun je meten met de Facebookpixel. Hieronder een aantal voorbeelden van acties die je kunt meten:

  • Hoelang blijft de bezoeker op de pagina?
  • Hoeveel pagina’s heeft de bezoeker bekeken?
  • Wat voegt bezoeker toe aan zijn winkelwagentje?
  • Heeft de bezoeker een aankoop gedaan?
  • Heeft de bezoeker zijn adresgegevens ingevuld?
  • Hoeveel pagina’s heeft de bezoeker bekeken?
  • Welke producten heeft de bezoeker bekeken?

En het mooie van Facebook is, dat je van (bijna) alle denkbare acties een doelgroep kunt maken, welke je vervolgens om kan zetten in een vergelijkbare doelgroep. Maar, zoals we al eerder aangaven, zijn er zóveel opties… Webshopeigenaren weten niet precies welke vergelijkbare doelgroepen het beste werken.

Er is namelijk ook niet één vergelijkbare doelgroep die voor alle niches het beste werkt. Hier kom je alleen maar achter door veel te testen en onderzoek te doen. Maar door logisch na te denken, kun je vaak wel voorspellen welke doelgroepen beter gaan presteren dan anderen.

Voorspellen effectiviteit aangepaste doelgroep

Binnen Facebook kun je bijvoorbeeld een vergelijkbare doelgroep maken van al je websitebezoekers. Ook kun je een doelgroep maken van websitebezoekers, op basis van de meest doorgebrachte tijd op je webshop. Zo kun je instellen dat je alléén de top 25% websitebezoekers in één doelgroep wil hebben, die het langste op je website zijn gebleven (langste sessieduur).

Wanneer een bezoeker lang op je website blijft, geeft dit in de meeste gevallen aan dat zij geïnteresseerd zijn in het product dat je aanbiedt. Wanneer zij namelijk niet geïnteresseerd zijn, zullen zij meestal direct wegklikken. Juist die “mate van interesse” kun je gebruiken om te voorspellen welke vergelijkbare doelgroepen waarschijnlijk beter presteren. We zullen dit verder toelichten aan de hand van een voorbeeld.

Stel je maakt twee vergelijkbare doelgroepen van de websitebezoekers:

  • Doelgroep A: Alle websitebezoekers
  • Doelgroep B: De top 25% websitebezoekers (op basis van sessieduur)

De eerste doelgroep (A) bevat dus alle websitebezoekers, ook die na 1 seconden hebben weg geklikt. De tweede doelgroep (B) bevat daarentegen alleen de top 25% websitebezoekers, die het langst op je webshop zijn gebleven.

Hoe langer een bezoeker op je website blijft, hoe hoger de mate van interesse is. Een vergelijkbare doelgroep van doelgroep B zal dus waarschijnlijk beter presteren dan A, indien er voldoende data beschikbaar is.

De best presterende, vergelijkbare doelgroepen (volgens mij)

Inmiddels heb ik al talloze vergelijkbare doelgroepen getest. Hieronder gaan we een deel van al die kennis met je delen. We willen nogmaals benadrukken dat deze vergelijkbare doelgroepen voor mijn webshop het beste werken. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat dat voor jouw webshop hetzelfde is. Het is belangrijk om te testen, iedere webshop is namelijk anders.

1. Top 25% websitebezoekers op basis van sessieduur specifieke pagina

Wanneer een websitebezoeker jouw webshop bezoekt, noem je dit “sessie”. Hoe langer een bezoeker op je webshop blijft, hoe langer de sessieduur. Wanneer je alléén de top 25% van je websitebezoeker gebruikt op basis van sessieduur, target je dus alléén de bezoekers die het langst op je webshop zijn geweest.Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand nét koffiepauze heeft en daardoor de pagina “open” laad staan… Maar over het algemeen geldt dat bezoekers die langer verblijven op je webshop, meer geïnteresseerd zijn in jouw shop, dan iemand die direct de sessie beëindigd (wegklikken).

Hoe maak je deze doelgroep?

Advertentiebeheer -> menu (links bovenin) -> doelgroepen -> doelgroep maken -> websiteverkeer -> websitebezoekers -> selecteer “op basis doorgebrachte tijd” -> selecteer bovenste 25% -> Selecteer en vul in specifieke pagina -> geef passende naam -> doelgroep maken -> doelgroep uitbreiden -> vul naam en land in -> selecteer grootte in procenten -> doelgroep maken

2. Video’s voor meer dan 75% bekeken 

Facebook biedt de mogelijkheid om doelgroepen aan te maken op basis van hoelang een persoon naar een video kijkt. Ik maak vaak een aangepaste doelgroep van de mensen die voor meer dan 75% een video uit mijn advertenties hebben bekeken. Wanneer mensen namelijk een video zó interessant vinden, zijn zij vaak ook meer geïnteresseerd in het product.

Hoe maak je deze doelgroep?

Advertentiebeheer -> menu (links bovenin) -> doelgroepen -> doelgroep maken -> betrokkenheid -> video -> selecteer “mensen die 75% van video hebben bekeken” -> video kiezen -> vul overige gegevens in -> doelgroep maken -> doelgroep uitbreiden -> vul naam en land in -> selecteer grootte in procenten -> doelgroep maken 

3. Toegevoegd aan winkelwagentje

Ook de bezoekers die een product in hun winkelwagentje hebben geplaatst kun je gebruiken voor het maken van een aangepaste doelgroep. Wanneer een bezoeker een product in zijn winkelwagentje plaatst, staat hij/zij eigenlijk al op het punt om een aankoop te doen. Soms rekenen zij het ook daadwerkelijk af, maar in de meeste gevallen verlaten zij je webshop weer.Deze doelgroep is echter wel erg “warm” (gaan bijna over tot aankoop) en is dus erg relevant om te gebruiken voor het maken van een aangepaste doelgroep. Ondanks dat niet iedereen een product koopt, dat hij/zij aan het winkelwagentje toegevoegd… Is het wel erg waardevolle data.

Hoe maak je deze doelgroep?

Advertentiebeheer -> menu (links bovenin) -> doelgroepen -> doelgroep maken -> websiteverkeer -> add to cart -> vul overige gegevens in ->  doelgroep maken -> doelgroep uitbreiden -> vul naam en land in -> selecteer grootte in procenten -> doelgroep maken

4. Aankopen webshop specifiek product

Een aangepaste doelgroep maken van al je klanten, is natuurlijk enorm waardevol. Je daarmee namelijk precies de doelgroep die je wilt hebben: Mensen die in potentie geïnteresseerd zijn in je product. Afhankelijk van welk webshop systeem je gebruikt, kun je vaak ook de klanten exporteren die een bepaald product hebben aangekocht. Deze klanten kun je exporteren in de vorm van een CSV bestand, welke je vervolgens weer kunt importeren in Facebook.

Hoe maak je deze doelgroep?

Advertentiebeheer -> menu (links bovenin) -> doelgroepen -> doelgroep maken -> klantenbestand -> volg de stappen -> doelgroep maken -> doelgroep uitbreiden -> vul naam en land in -> selecteer grootte in procenten -> doelgroep maken

Voldoende data is essentieel!

Om goede vergelijkbare doelgroepen te maken, heb je voldoende data nodig. Met voldoende data bedoel ik dat je een aangepaste doelgroep moet hebben met voldoende “acties” alvorens je deze gaat gebruiken voor het maken van een vergelijkbare doelgroep. Omdat dit bij iedere niche anders kan zijn, zal je dit zelf moeten testen en kijken wat voor jouw webshop het best werkt. Hier alvast de richtlijnen die ik gebruik per aangepaste doelgroep, alvorens ik er een vergelijkbare doelgroep van maken:

  • Websitebezoekers: >2000
  • Top 25% websitebezoekers: >1000
  • Video 75% of meer bekeken: >1000
  • Toevoegen aan winkelwagen: >200
  • Betaalproces starten: >200
  • Betaalgegevens toevoegen: >200
  • Aankopen: >200

De grootte van de vergelijkbare doelgroep

In de bovenstaande stappenplannen heb je gezien dat je een “grootte van de doelgroep moet selecteren”. Dat klinkt een beetje vaag, maar het is eigenlijk vrij simpel.

Wanneer je instelt dat je een doelgroep van 10% wil van bijvoorbeeld Nederland (10 miljoen Facebookgebruikers). Dan gaat Facebook op zoek naar de top 10% van de Facebookgebruikers die het meest op jouw aangepaste doelgroep lijkt. Zo krijg je dus een vergelijkbare doelgroep van ongeveer 1 miljoen mensen.

Opsplitsen vergelijkbare doelgroep

Ik vind die doelgroep van 1 miljoen nog wat aan de grote kant. Daarom kies ik er meestal voor om deze doelgroep op te splitsen in drie kleinere doelgroepen. Zou kun je binnen deze doelgroep nog testen welke doelgroep het best werkt, waardoor je flink wat geld kunt besparen op je advertentiekosten. Zo kun je een vergelijkbare doelgroep opsplitsen:

Vergelijkbare doelgroep maken -> kies een aangepaste doelgroep als bron -> vul de gewenste locatie in -> klik op “geavanceerde opties weergeven” -> selecteer het aantal doelgroep -> stel de gewenste grootte per doelgroep in (%) -> doelgroep maken

Benieuwd naar de mogelijkheden van Social Advertising voor jouw bedrijf?

Ik hoop dat ik je een kleine blik heb kunnen geven op de mogelijkheden van het adverteren via Social Media. Speciaal voor ondernemers zoals jou, heb ik een gratis brochure gemaakt: “Groeien met je bedrijf via Social Media”. Na het lezen van deze brochure weet je precies wat social media advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen en hoe jij jouw business dit jaar kan verdubbelen!

Klik hier om de GRATIS BROCHURE te downloaden >>>

Social Advertising Bluema

 

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor online marketing en e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij zelf begonnen met het opzetten van een webshop en het verkopen van producten via social media. Al snel kwam hij achter de kracht van Social Advertising, waardoor hij ondernemers is gaan helpen om razendsnel te groeien met behulp van effectieve advertentiecampagnes die zichzelf meervoudig terug verdienen.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down