arrow_drop_up arrow_drop_down
18 juni 2019 

2.5x Meer betrokkenheid met dezelfde Facebook ad!?

Elke seconde telt… Zeker als het gaat om video-advertenties op Facebook en Instagram. We consumeren en herinneren inhoud sneller dan ooit te voren! Daarnaast doen we dit tegenwoordig grotendeels vanuit onze handpalmen…

Gemiddeld besteden we maar 1.7 seconde aan een stukje inhoud op de mobiele Facebook-tijdlijn, in vergelijking tot 2.5 seconden op een desktop. Wil je dat mensen je video-advertentie (af)kijken, zodat Facebook deze als relevant beschouwt en je hierdoor meer betrokkenheid creëert? Dan is het heel belangrijk om een goede scroll stopper te hebben!

Wat is een scroll stopper? Een scroll stopper is het eerste fragment in je video-advertentie (ca. 3-4 seconden), waarmee je de aandacht van de consument probeert te trekken. Dit stukje beeldmateriaal moet de consument als het ware ‘triggeren’ en ervoor zorgen dat ze niet door scrollen, zodat ze je video-advertentie bekijken.

In dit artikel leg ik uit hoe wij met één van de drie precies dezelfde advertenties, 2.5x zoveel betrokkenheid hebben gecreëerd door alleen een andere scroll stopper te gebruiken. Hierbij zal ik een voorbeeld geven met echte waarden en resultaten van een video-advertentiecampagne, die wij gebruikt hebben voor een van onze webshops.

Wat goed werkt als scroll stopper

Slechts een klein deel van de mensen die je bereikt met een Facebook-advertentie, bekijkt daadwerkelijk je video. Het is ook wel logisch… Tegenwoordig worden we dood gegooid met video’s op onze Facebook-tijdlijn. Het is daarom belangrijk dat je direct de aandacht trekt!

Er zijn een aantal dingen die over het algemeen goed werken als scroll stopper:

  • Jonge, knappe vrouwen: En dan bedoel ik gewoon met kleren aan… Het is bewezen dat er meer aandacht wordt besteed aan een advertentie wanneer er een jonge, knappe vrouw in voorkomt. Voorbeeld: wanneer je een draagbare blender verkoopt waarmee je overal gezonde smoothies kunt maken, kun je een beeld laten zien van een knap fitnessmodel dat jouw product gebruikt.
  • Schokkende beelden: Hiermee bedoel ik beelden die impact maken op de consument met betrekking tot het product dat je wilt verkopen. Voorbeeld: wanneer je een rugbrace verkoopt om je houding te verbeteren, kun je een beeld laten zien van iemand die heel erg krom loopt en hier echt last van heeft.
  • Iets heel vreemds/opvallends: Dit is heel breed natuurlijk… Ik snap dat je denkt: wat moet ik hier nou weer mee? Hiermee bedoel ik een beeld dat misschien helemaal niks te maken heeft met het product dat je verkoopt, maar hierdoor juist wel de aandacht trekt van de consument. Voorbeeld: wanneer je diensten aanbiedt als online marketing bureau, kun je bijvoorbeeld een foto gebruiken van een ananas in het midden van een groot grasveld. Het heeft niks met je diensten te maken, maar consumenten stoppen vaak toch even om te bekijken wat het nou precies is…

Een scroll stopper maakt het verschil

Het effect van een goede scroll stopper zie je terug in de resultaten van de Facebook-advertentie. Als voorbeeld heb ik een screenshot toegevoegd van een van onze advertentieaccounts. Het doel van deze campagne was het testen van een nieuwe product voor een van onze bestaande webshops, op basis van betrokkenheid. Daarnaast hebben we tegelijkertijd drie verschillende scroll stoppers getest. Het besteedde bedrag is voor alle drie de advertenties precies hetzelfde. Alleen de eerste 3-4 seconden van de video’s zijn verschillend. De resultaten zijn als volgt:

Effect scroll stopper Facebook-advertentie

Te zien is dat de kosten per resultaat van de bovenste advertentie 2,5x lager zijn dan die van de andere twee advertenties. Bij deze advertentie betaalde we slechts €0,004 per betrokkenheid bij bericht, terwijl we bij de andere twee advertenties €0,01 betaalde. Daarnaast hebben ook 2x zoveel mensen de video langer dan 3 seconden bekeken, waardoor ze vervolgens ook langer naar de rest van de video-advertentie hebben gekeken. Dit is precies wat je wilt bereiken! Hierdoor gaat Facebook je advertentie als relevanter beschouwen, waardoor ook je CPM omlaag gaat. Dit resulteert in een groter bereik en een lagere CPC, voor hetzelfde budget. 😉

Van €0,- naar €50k+ in één maand

Recentelijk zijn wij een nieuwe webshop gestart. Deze webshop hebben laten groeien van €0,- naar €50.856,62 binnen één maand, door maar één product te verkopen.

Ik snap dat je nu denkt: leuk, een omzet van 50.000+ euro, maar hoeveel hiervan is eigenlijk winst? Nou… Hier hebben wij dik €11k aan overgehouden! Dit is dus 22% van de totale omzet. Niet verkeerd, toch?

Ben je benieuwd wat ons “winnende product” was? Download dan hier GRATIS onze ‘Winning Product Sheet’!

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor online marketing en e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij zelf begonnen met het opzetten van webshops en het verkopen van producten via Facebook en Instagram. Al snel kwam hij achter de kracht van Social Advertising, waardoor hij ondernemers is gaan helpen om razendsnel te groeien met behulp van effectieve advertentiecampagnes die zichzelf meervoudig terug verdienen.
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?