De grootste fout bij het opzetten van een winstgevende advertentiecampagnes
25 januari 2019 

De grootste fout bij het opzetten van een winstgevende advertentiecampagnes

Een goede, winstgevende campagne op Facebook of Instagram begint altijd met een plan. Wanneer je “zomaar” wat doet, zonder daar van tevoren goed over na te denken, loop je het risico enorm veel advertentiebudget te verspillen. En dat zou natuurlijk zonde zijn!

Bij het maken van een plan voor een winstgevende campagne, worden echter vaak nog veel fouten gemaakt. Adverteerders zijn vaak veel te gefocust op het uiterlijk van de advertentie:

  • Welke soorten afbeeldingen?
  • Welke teksten… kort of lang?
  • Welke titels?
  • Welke landingspagina’s?

Begrijp me niet verkeerd… Deze punten zijn uiteraard erg belangrijk voor een winstgevende campagne op Facebook of Instagram. Maar door je teveel te focussen op deze punten, verliezen adverteerders vaak uit het oog wat écht het allerbelangrijkste is: De doelgroep.

De grootste fout bij het opzetten van een winstgevende campagne op Facebook en Instagram is dat adverteerders “teveel” met het uiterlijk van de advertentie bezig zijn, in plaats van de juiste doelgroep (targeting).

De doelgroep (juiste targeting) is het belangrijkste!

Deze is namelijk alles bepalend voor het presteren van de advertentie. Ik zal dit even verder toelichten met een uitgebreid voorbeeld:

Stel je hebt een webwinkel met speelgoed voor honden en wil gaan starten met adverteren op Facebook en Instagram. In het begin weet je nog niet wat je doet, wat vaak leidt tot een slechte advertentie: Geen duidelijke call-to-action, afbeelding van lage kwaliteit etc.

Ook laat je een online marketingbureau, gespecialiseerd in Facebook en Instagram Marketing, een advertentie bijna perfecte advertentie maken: de best presterende afbeelding, duidelijke call-to-action en de best presterende titel etc.

De “slechte” én “goede” advertenties laat je vervolgens aan twee doelgroepen zien: Eigenaren van katten & eigenaren van Honden. De mogelijke (fictieve) resultaten van deze campagnes zijn uitgewerkt in de onderstaande tabel.

Targeting instagram en Facebook Marketing

Zoals je ziet, is er een duidelijk verschil tussen de slechte en de goede advertentie zichtbaar. De slechte advertentie presteert bij beide doelgroepen minder goed dan de goede advertentie. Maar ook zie je dat zowel de slechte als de goede advertentie bij de doelgroep “eigenaren van honden” in beide gevallen verkopen oplevert.

Eigenlijk is het allemaal erg logisch…

Als je nadenkt over dit probleem, is het eigenlijk ook erg logisch… Wanneer je een goede advertentie laat zien aan de verkeerde doelgroep, zal je dat waarschijnlijk weinig opleveren. Maar als je een slechte advertentie laat zien aan de juiste doelgroep, zal je hier waarschijnlijk al wat verkopen uit genereren.

Wat heb je nou geleerd? Start altijd met het testen van verschillende doelgroepen, alvorens je verschillende soorten afbeeldingen, teksten en titels gaat testen. Gebruik voor al die verschillende interesses wel dezelfde advertentie… Anders weet je natuurlijk niet of het nu aan de advertentie ligt of aan de doelgroep!

Test één paramater per keer bij het testen van verschillende advertenties

Probeer bij het maken van een advertentie je wel te houden aan de absolute basisregels voor een goede advertentie: Scherpe afbeelding, goede titel en een duidelijke call-to-action.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Social Advertising voor jouw bedrijf?

Ik hoop dat ik je een kleine blik heb kunnen geven op de mogelijkheden van het adverteren via Social Media. Speciaal voor ondernemers zoals jou, heb ik een gratis brochure gemaakt: “Groeien met je bedrijf via Social Media”. Na het lezen van deze brochure weet je precies wat social media advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen en hoe jij jouw business dit jaar kan verdubbelen!

Klik hier om de GRATIS BROCHURE te downloaden >>>

Social Advertising Bluema

 

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor online marketing en e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij zelf begonnen met het opzetten van een webshop en het verkopen van producten via social media. Al snel kwam hij achter de kracht van Social Advertising, waardoor hij ondernemers is gaan helpen om razendsnel te groeien met behulp van effectieve advertentiecampagnes die zichzelf meervoudig terug verdienen.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down