arrow_drop_up arrow_drop_down
4 september 2019 

Horizontaal of verticaal opschalen: wat werkt het beste in NL en BE?

Het opschalen van je Facebook-advertenties campagne is simpelweg het verhogen van je advertentiebudget. Dit opschalen van je Facebook-advertenties is echter niet zo simpel als het lijkt.

Wanneer je op de verkeerde manier je budget verhoogt, raakt het algoritme van Facebook in de war. Hierdoor zal je dus niet de gewenste resultaten behalen en in sommige gevallen kost het alléén maar geld.

Het opschalen van je advertentiecampagne op Facebook wordt op twee verschillende manieren gedaan: horizontaal en verticaal opschalen.

In dit artikel leg ik  je uitleggen welke manier in Nederland vaak het beste werkt en hoe je dat precies doet. Maar eerst zal ik je kort uitleggen wat nou precies het verschil is tussen verticaal en horizontaal opschalen.

Verschil tussen horizontaal en verticaal opschalen

Vrijwel iedereen is bekend met de begrippen “horizontaal” en “verticaal”. Horizontaal geeft de breedte aan, terwijl verticaal de hoogte of diepte aangeeft. Zo kun je deze begrippen ook toepassen op het advertentiebudget van Facebook.

  • Horizontaal opschalen: Bij deze strategie ga je veel verschillende advertentiesets aanmaken, met hetzelfde advertentiebudget (€5, €10 of €20 per dag). Zo ga je dus je advertentiebudget in de breedte verspreiden in plaats van in de hoogte.
  • Verticaal opschalen: Bij deze strategie ga je het budget van winstgevende advertentiesets verhogen, waardoor je dus meer gaat uitgeven per advertentieset. Het is vooral bij deze manier van opschalen erg belangrijk om de resultaten erg goed in de gaten te houden.

Horizontaal of verticaal schalen

Welke strategie werkt beter: horizontaal of verticaal opschalen?

Op die vraag zal iedereen een ander antwoord geven. Maar, ik ga je niet afwimpelen met “test het uit en kijk wat voor jou het beste werkt”. Ik zal je uitleggen wat voor ons altijd het beste werkt en wat de gedachte achter deze strategie is.

Wanneer wij een winstgevende advertentieset hebben, starten we altijd eerst met horizontaal opschalen. We willen namelijk eerst kijken of we meerdere winstgevende advertentiesets kunnen vinden.

Vaak hanteren wij een laag budget van ongeveer €10 per advertentieset. Winstgevende advertentiesets laten we lopen en advertentiesets waar we verlies op maken, zetten we uit.

Advertentiesets met minimaal 10 sales én die winstgevend zijn, dupliceren wij naar een CBO-campagne. Pas in de CBO-campagne gaan we starten met het verticaal schalen van onze advertentiesets. Op deze manier wordt ons advertentiebudget op de meest winstgevende manier gespendeerd, waardoor je de beste resultaten behaald.

“Slow and steady” vs “Agressief opschalen”

Op Youtube heb je waarschijnlijk veel Facebook-marketeers hun campagnes erg agressief op zien schalen. “Loopt een advertentieset goed? Dupliceer en verdubbel je budget”… Keer op keer.

Wat veel mensen echter niet beseffen is dat deze Facebook-marketeers op wereldwijd niveau handelen, waardoor je te maken hebt met véél grotere doelgroepen.

Wanneer je in Nederland en België adverteert, heeft het agressief opschalen van je advertentiesets niet zoveel zin. Behalve dat je adsets vaak een heel stuk minder winstgevender worden.

Wij hanteren daarom liever de “Slow and steady” methode: rustig opschalen, blijven analyseren en maximaal resultaat behalen!

In Nederland en België heb je vaak te maken met kleinere doelgroep. Het is daarom verstandig om jezelf eerst vooral te richten op horizontaal opschalen en vervolgens winstgevende advertentiesets verticaal op te schalen in een CBO-campagne. Zo maximaliseer je het resultaat!

Van €0,- naar €50k+ in één maand

Recentelijk zijn wij een nieuwe webshop gestart. Deze webshop hebben laten groeien van €0,- naar €50.856,62 binnen één maand, door maar één product te verkopen.

Ik snap dat je nu denkt: leuk, een omzet van 50.000+ euro, maar hoeveel hiervan is eigenlijk winst? Nou… Hier hebben wij dik €11k aan overgehouden! Dit is dus 22% van de totale omzet. Niet verkeerd, toch?

Ben je benieuwd wat ons “winnende product” was? Download dan hier GRATIS onze ‘Winning Product Sheet’!

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?