Horizontaal of verticaal opschalen: wat werkt het beste in NL en BE?
4 september 2019 

Horizontaal of verticaal opschalen: wat werkt het beste in NL en BE?

Het opschalen van je Facebook-advertenties campagne is simpelweg het verhogen van je advertentiebudget. Dit opschalen van je Facebook-advertenties is echter niet zo simpel als het lijkt.

Wanneer je op de verkeerde manier je budget verhoogt, raakt het algoritme van Facebook in de war. Hierdoor zal je dus niet de gewenste resultaten behalen en in sommige gevallen kost het alléén maar geld.

Het opschalen van je advertentiecampagne op Facebook wordt op twee verschillende manieren gedaan: horizontaal en verticaal opschalen.

In dit artikel leg ik  je uitleggen welke manier in Nederland vaak het beste werkt en hoe je dat precies doet. Maar eerst zal ik je kort uitleggen wat nou precies het verschil is tussen verticaal en horizontaal opschalen.

Verschil tussen horizontaal en verticaal opschalen

Vrijwel iedereen is bekend met de begrippen “horizontaal” en “verticaal”. Horizontaal geeft de breedte aan, terwijl verticaal de hoogte of diepte aangeeft. Zo kun je deze begrippen ook toepassen op het advertentiebudget van Facebook.

  • Horizontaal opschalen: Bij deze strategie ga je veel verschillende advertentiesets aanmaken, met hetzelfde advertentiebudget (€5, €10 of €20 per dag). Zo ga je dus je advertentiebudget in de breedte verspreiden in plaats van in de hoogte.
  • Verticaal opschalen: Bij deze strategie ga je het budget van winstgevende advertentiesets verhogen, waardoor je dus meer gaat uitgeven per advertentieset. Het is vooral bij deze manier van opschalen erg belangrijk om de resultaten erg goed in de gaten te houden.

Horizontaal of verticaal schalen

Welke strategie werkt beter: horizontaal of verticaal opschalen?

Op die vraag zal iedereen een ander antwoord geven. Maar, ik ga je niet afwimpelen met “test het uit en kijk wat voor jou het beste werkt”. Ik zal je uitleggen wat voor mij altijd het beste werkt en wat de gedachte achter deze strategie is.

Wanneer ik een winstgevende advertentieset heb, start ik altijd eerst met horizontaal opschalen. Ik wil namelijk eerst kijken of ik meerdere winstgevende advertentiesets kan vinden.

Vaak hanteer ik een laag budget van ongeveer €10 per advertentieset. Winstgevende advertentiesets laar ik lopen en advertentiesets waar ik verlies op maak, zet ik uit.

Advertentiesets met minimaal 10 sales én die winstgevend zijn, dupliceer ik naar een CBO-campagne. Pas in de CBO-campagne ga ik starten met het verticaal schalen van onze advertentiesets. Op deze manier wordt mijn advertentiebudget op de meest winstgevende manier gespendeerd, waardoor je de beste resultaten behaald.

“Slow and steady” vs “Agressief opschalen”

Op Youtube heb je waarschijnlijk veel Facebook-marketeers hun campagnes erg agressief op zien schalen. “Loopt een advertentieset goed? Dupliceer en verdubbel je budget”… Keer op keer.

Wat veel mensen echter niet beseffen is dat deze Facebook-marketeers op wereldwijd niveau handelen, waardoor je te maken hebt met véél grotere doelgroepen.

Wanneer je in Nederland en België adverteert, heeft het agressief opschalen van je advertentiesets niet zoveel zin. Behalve dat je adsets vaak een heel stuk minder winstgevender worden.

Ik hanteer daarom liever de “Slow and steady” methode: rustig opschalen, blijven analyseren en maximaal resultaat behalen!

In Nederland en België heb je vaak te maken met kleinere doelgroep. Het is daarom verstandig om jezelf eerst vooral te richten op horizontaal opschalen en vervolgens winstgevende advertentiesets verticaal op te schalen in een CBO-campagne. Zo maximaliseer je het resultaat!

Benieuwd naar de mogelijkheden van Social Advertising voor jouw bedrijf?

Ik hoop dat ik je een kleine blik heb kunnen geven op de mogelijkheden van het adverteren via Social Media. Speciaal voor ondernemers zoals jou, heb ik een gratis brochure gemaakt: “Groeien met je bedrijf via Social Media”. Na het lezen van deze brochure weet je precies wat social media advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen en hoe jij jouw business dit jaar kan verdubbelen!

Klik hier om de GRATIS BROCHURE te downloaden >>>

Social Advertising Bluema

 

 

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor online marketing en e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij zelf begonnen met het opzetten van een webshop en het verkopen van producten via social media. Al snel kwam hij achter de kracht van Social Advertising, waardoor hij ondernemers is gaan helpen om razendsnel te groeien met behulp van effectieve advertentiecampagnes die zichzelf meervoudig terug verdienen.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down