arrow_drop_up arrow_drop_down
Top 5 Instagram Marketing trends voor 2019
10 januari 2019 

Top 5 Instagram Marketing trends voor 2019

Instagram Marketing is een van de belangrijkste en meest krachtige vormen van marketing voor 2019. Het platform is perfect voor betaalde advertenties én content marketing. Daarnaast is het ook ideaal voor communicatie en klantenservice. Kortom, Instagram heeft de capaciteit om veel betrokkenheid te creëeren met een beter-dan-gemiddeld rendement voor online webwinkeliers.

Sinds dat Instagram 8 jaar geleden het platform heeft gelanceerd, is het alleen maar gegroeid. Zoals weergegeven in de grafiek, bereikte het (inmiddels door Facebook gekochte) netwerk in juni 2018 een mijlpaal van 1 miljard maandelijkse gebruikers!

Instagram Marketing

Inderdaad, dat zijn indrukwekkende cijfers. Weet je wat het mooie hiervan is? Dit is enorm waardevol, zodra het op online marketing aankomt. Je kunt hier enorm goed gebruik van maken met je webshop. Dit betekent namelijk dat je toegang hebt tot een heel groot en vooral heel betrokken publiek.

Maar het wordt nog mooier… Op Instagram worden meer dan 4 miljard ‘likes’ per dag gegeven. Daarnaast heeft elke afbeelding of video die op het platform wordt gepost, gemiddeld 23% meer betrokkenheid dan op Facebook. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Om Instagram Marketing effectief in te zetten voor je webshop, is het dus erg belangrijk om constant op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen en natuurlijk de trends die daarop volgen. Geen stress! In dit artikel zal ik de 5 populairste Instagram Marketing trends voor 2019 voor je toelichten.

IGTV – een steeds grotere speler binnen het platform

IGTV is het nieuwe videoplatform van Instagram, wat exclusief bedoeld is voor mobiele gebruikers. In tegenstelling tot YouTube en andere platforms voor het stream van video’s, is IGTV speciaal ontworpen voor het afspelen van verticale video’s. Hierdoor is het erg geschikt voor online webwinkeliers die hun producten vooral aan mobiele gebruikers aanbieden.

Waarom nou juist verticaal? Nou… Omdat Instagram mensen wil aanmoedigen om video’s te maken die exclusief geschikt zijn voor mobiele gebruikers. Het is namelijk al bekend dat smartphones vaker in een verticale positie worden gebruikt.

“Als je nog geen gebruik maakt van IGTV, is het tijd om alsnog op de trein te stappen. Instagram Stories en IGTV staan bovenaan mijn lijst met de aankomende Instagram Marketing trends voor 2019. IGTV zie ik zelfs het nieuwe YouTube worden in drie tot vijf jaar!” – Vlad Callus, medeoprichter Planable (hét commandocentrum van social media samenwerkingen voor online marketing teams)

Microbrand branding – domineren binnen je deelmarkt

Instagram is in de loop van tijd echt geëvolueerd. Het mooie is dat het hier ook mee door blijft gaan. Wanneer je jezelf hier goed in verdiept, moet het je opvallen dat het platform iets unieks heeft. Als een echt social media kanaal is Instagram voorstander van microbrand marketing. In feite is er zelfs een explosie van kleine bedrijven, merken en webshops die op het platform verschijnen!

Ik hoor je al denken… Wat is een microbrand nou weer? Een microbrand een kleinschalig merk dat zich in één land en één bepaalde specifieke deelmarkt bevindt. Heb jij een webshop in allerlei leuke artikelen voor katten in Nederland? Juist… Dan val je binnen de categorie microbrands!

Instagram is voorstander van interactie en ‘storytelling’. Hierdoor onderscheid het zichzelf van andere nieuws-gerelateerde social media platformen zoals Twitter of Snapchat. Bij deze platformen gaat het vooral om interactie, maar meer niet…

Ik denk dat microbrands met efficiënte marketing, in totaal, een veel grotere impact hebben dan iedereen denkt. Met behulp van vlijmscherpe marketing en Instagram, vinden deze microbrands hun publiek en creëren ze enorm veel betrokkenheid.” – Scott Belsky, ondernemer en auteur (momenteel CPO bij Adobe en EVP bij Creative Cloud)

Instagram Story Marketing – een nieuwe vorm van verticaal adverteren

Instagram Stories is één van de belangrijkste onderdelen van het platform geworden. Het is ideaal voor dagelijkse gebruikers, maar ook perfect voor online webwinkeliers die rechtstreeks naar hun doelgroep willen communiceren. Met Instagram Story Marketing kunnen advertenties namelijk heel effectief en gericht tussen verhalen van dagelijkse gebruikers worden weergegeven.

Maar… Om je advertenties goed te laten converteren met een hoge ROI, moeten ze qua ontwerp en uiterlijk van de bovenste plank zijn. Daarnaast moeten ze ook zeer gericht zijn en in lijn liggen met wat de gebruikers willen zien, horen of kopen.

“Instagram gebruikers zullen ongetwijfeld al advertenties hebben gezien tussen de nieuwst Story-updates van hun vrienden. Het platform heeft hard gewerkt om Instagram Stories een belangrijke functie te geven – ze worden bovenaan weergegeven en er worden nog meer links getoond naarmate je verder scrolt door je feed. Nu gebruikers vertrouwd zijn met en genieten van het gebruik van Instagram Stories, zullen bedrijven onvermijdelijk profiteren van dit waardevolle ‘ontroerend goed’. Ik verwacht dat er steeds meer advertenties zullen worden weergegeven, met steeds betere targetting. Heb je laatst nog een een webshop bezocht? Dan zal je hoogstwaarschijnlijk  binnenkort diezelfde producten te zien krijgen tussen je Instagram Stories.” – Patrick Whatmann, Content Marketing Manager bij Mention

Gegevens van Socialbakers laten zien dat bedrijven meer dan ooit gebruikmaken van Instagram Marketing, in de vorm van advertenties. Het aandeel Instagram advertenties is sterk gestegen, met een piek van 43% in maart 2018. Dit betekent dat van alle advertenties die geplaatst zijn dat jaar, bijna de helft geplaatst is op Instagram.

Instagram Marketing

Vooruitkijkend naar 2019 zijn er verder drie gebieden binnen Instagram Marketing die zich zullen blijven ontwikkelen, omdat ze momenteel al goed presteren:

Influencer Marketing

Deze vorm van Instagram Marketing levert de meeste betrokkenheid op voor bedrijven (als het correct worden gedaan natuurlijk). Door met de juiste Influencers te werken, kunnen je met je webshop nieuwe doelgroepen bereiken, leads van hoge kwaliteit genereren en je ROI drastisch verhogen. De sleutel tot succes blijft de juiste Influencer kiezen, om zo op een relevante en authentieke manier bij het publiek betrokken te worden. Daarnaast bereik je zo ook nieuwe, onbekende doelgroepen waarbij je producten in de smaak kunnen vallen.

Influencer marketing is pas echt populair vanaf halverwege 2018 en is dus nog erg opkomend. Hierdoor kan het, tot de dag van vandaag, enorm veel waarde bieden aan je webshop!

Video-advertenties

Onderzoeken voorspellen dat video content in 2021 goed is voor 81% van al het internetverkeer. Deze trend geldt zeker ook voor social media en is hier ook al zichtbaar. Het succes van video’s en live video’s op Instagram is duidelijk te zien.

Grote bedrijven maken al meer gebruik van deze vorm van Instagram Marketing en creëren hier ook steeds meer betrokkenheid mee. Hierdoor zal je ook in 2019 steeds meer video-advertenties zien verschijnen op Instagram.

Shoppable Posts – producten verkopen vanuit Instagram

Hoewel Instagram zelf geen echt e-commerce platform is, kan er wel gezegd worden dat het e-commerce vriendelijk is. Sinds 2018 zijn er webshopfuncties aanwezig en de verwacht is dat er in 2019 al meer ontwikkelingen komen op dit gebied.

De makkelijkste en meest effectieve manier om producten via Instagram te verkopen, is via Shoppable Posts. Deze vorm van e-commerce is op dit moment beschikbaar voor zowel normale ‘posts’ als Instagram Stories.

Hoe zie je nou wanneer het een Shoppable Post is? Nou… Deze berichten worden aangeduid met een klein pictogrammetje van een boodschappentas in de hoek van het scherm. Wanneer een gebruiker dit ziet, is het mogelijk om toegang te krijgen tot de details van het product. Instagram open dan een nieuwe pagina binnen de app, waar nog meer details te zien zijn. Door op de knop ‘Shop Now’ te drukken, worden gebruikers rechtstreeks naar de productpagina van je webshop gestuurd. Hier kunnen ze dan vervolgens een aankoop doen.

Waardevol voor webshops

De koppeling van je webshop met deze Shoppable Posts is dus enorm waardevol! Omdat Instagram een social media kanaal is dat gebaseerd is op beeldmateriaal, kun je heel makkelijk een goed verkooppraatje koppelen aan mooie productafbeeldingen, om zo je producten nog effectiever te promoten.

“De manier van communiceren naar de consument is steeds meer aan het veranderen. Tegenwoordig wil je het zo informeel mogelijk brengen, zodat het je Instagram-community aanspreekt. Jezelf meer wegzetten als een persoon, in plaats van een merk, zorgt ervoor dat mensen meer betrokken zijn, interactie hebben en aankopen doen.” – Tammy Joanna, Instagram Designer

Producten verkopen vanuit Instagram kan dus via Shoppable Posts. Daarnaast is het ook mogelijk om producten te ‘taggen’ in verhalen. Zo kan je deze trend bijvoorbeeld combineren met Instagram Story Marketing. Aangezien je binnen elke functie binnen Instagram weer ander publiek bereikt, is het verstandig de verschillende manier van Instagram Marketing te testen. Meten is weten! Zo kan je uiteindelijk kiezen welke strategie het beste aansluit bij de doelen die jij wil bereiken met je webshop.

Betrokkenheid functies – dé manier om ambassadeurs te genereren

Binnen Instagram zijn er tegenwoordig verschillende functies beschikbaar die het leven van online webwinkeliers een stuk makkelijker maken. Zo kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk betrokkenheid creëren door vragen te stellen bij je ‘posts’ of peilingen te doen binnen Instagram Stories. Hierdoor is de het veel toegankelijker geworden om merkbekendheid en interactie te krijgen.

“We hebben al gezien hoe merken profiteren van de ‘vragensticker’ in Instagram Stories. Ik denk dat bedrijven die hier gebruik van maken in 2019 naar een heel andere niveau stijgen. Het is een leuke manier om directe gesprekken met je volgers op gang te brengen. Je kunt zo ontdekken wat ze nou echt interesseert, omdat je het ze letterlijk kan vragen. Dit is een eenvoudige functie met enorm veel potentieel om merkloyaliteit en betrokkenheid te vergroten.” – Jessica Nath, Social Media Marketing expert

Kortom, social media kanalen zijn een belangrijk ingrediënt voor een goede online marketing strategie van deze tijd, ongeacht in welke markt je webshop zich bevindt. Instagram is een momenteel een van de meest populaire kanalen. Het gevolg hiervan is dat Instagram Marketing bijna essentieel is geworden.

Om effectief te blijven op het gebied van Instagram Marketing met je webshop, is dat daarom belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste functies en trends van het platform.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Social Advertising voor jouw bedrijf?

Ik hoop dat ik je een kleine blik heb kunnen geven op de mogelijkheden van het adverteren via Social Media. Speciaal voor ondernemers zoals jou, heb ik een gratis brochure gemaakt: “Groeien met je bedrijf via Social Media”. Na het lezen van deze brochure weet je precies wat social media advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen en hoe jij jouw business dit jaar kan verdubbelen!

Klik hier om de GRATIS BROCHURE te downloaden >>>

Social Advertising Bluema

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor online marketing en e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij zelf begonnen met het opzetten van een webshop en het verkopen van producten via social media. Al snel kwam hij achter de kracht van Social Advertising, waardoor hij ondernemers is gaan helpen om razendsnel te groeien met behulp van effectieve advertentiecampagnes die zichzelf meervoudig terug verdienen.
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?