arrow_drop_up arrow_drop_down
8 februari 2019 

Alles wat je moet weten over Instagram Shoppable Posts

Je moet haast wel onder een steen hebben geleefd, wanneer je jezelf in 2019 nog steeds af vraagt wat Instagram Shoppable Posts zijn… Social mediakanalen, zoals Instagram, bieden webshop eigenaren namelijk tegenwoordig een tal van extra manieren om hun inkomsten te vergroten.

In plaats van te wachten tot een klant je webshop vindt, kun je ze al lang bereiken met Instagram Shoppable Posts. 

Instagram heeft erg interactieve gebruikers in combinatie met een hele productvriendelijke tijdlijn. In 2017 experimenteerde het platform met de impact die Shoppable Posts zouden hebben op e-commerce. De resultaten waren zo positief dat er nu een directe koppeling mogelijk is tussen het platform en je webshop. Zo hoeft je webshop alleen nog maar bezocht te worden voor het afrekenen. De rest gebeurt allemaal binnen het platform van Instagram. Ideaal, toch?

Hoe maak je gebruik van Instagram Shoppable Posts?

Om gebruik te maken van Instagram Shoppable Posts, hoef je als verkoper alleen maar je product te taggen in een bericht. Om dit te kunnen doen, moet je wel voldoen aan een aantal vereisten:

  • Een koppeling tussen de productcatalogus van je Facebook-pagina en je webshop
  • Goedkeuring van Facebook voor de producten die je verkoopt
  • Een zakelijk Instagram-account die is gekoppeld aan je Facebook-pagina

Zodra je deze drie punten op een rijtje hebt, ben je klaar om je eerste Shoppable Post te maken. Maar hoe doe je dit nou? Ik heb de stappen voor je op een rijtje gezet:

1. Upload een afbeelding van je product

De eerste stap is het uploaden van een afbeelding van het product dat je wilt verkopen. Dit kan een afbeelding van alléén het product zijn, maar bijvoorbeeld ook van een persoon die het product gebruikt. Vergeet niet om filters te gebruiken… Onthoud dat één mooie foto meer kan zeggen dan 1000 woorden. Zorg er dus voor dat de afbeelding opvalt bij de consument.

2. Tag je product in de afbeelding

Wanneer je een afbeelding gaat uploaden, krijg je twee opties: “mensen taggen” of “producten taggen”. Kies voor de tweede optie en plaatst de tag op de juiste plek in het bericht (bij het product natuurlijk). Let wel op dat je alleen producten binnen jouw eigen berichten kunt taggen, in tegenstelling tot het taggen van mensen.

3. Selecteer je product uit de catalogus

Als je een product probeert te taggen, zal de productcatalogus van je Facebook-pagina in beeld komen. Kies hier het product uit waarvan je de tag in het bericht wilt weergeven. Wanneer je het product hebt geselecteerd, krijg je de mogelijkheid om de tag op te slaan. Je hebt nu een Shoppable Post!

Hoe zie je of een bericht ‘Shoppable’ is?

Instagram Shoppable Posts hebben in de hoek een klein icoontje van een boodschappentas. Wanneer gebruikers over hun tijdlijn scrollen, wordt er daarnaast ook een kleine pop-up weergegeven waarin ze gevraagd worden om het product te bekijken. De pop-up is een klein pictogram van een boodschappentas in een witte cirkel. Het pictogram onderscheidt normale afbeeldingen van Shoppable Posts. Eén Shoppable Post kan overigens meerdere producten bevatten.

Wanneer een Instagram-gebruiker een Shoppable Post tegenkomt, kunnen ze op de afbeelding tikken om meer details over het product en de prijs te krijgen. De Instagram-gebruiker wordt doorgestuurd naar de productpagina van de webshop. Hier kunnen ze het product direct toevoegen aan hun winkelwagen. Het betaalgedeelte is eigenlijk het enige wat niet op Instagram plaatsvindt.

Instagram Shoppable Posts

De voordelen van Instagram Shoppable Posts

  • Gemak: Gebruikers hebben de mogelijkheid om producten te ontdekken, verkennen én aan te schaffen binnen het social mediaplatform. Ze hoeven niet meer naar een product te zoeken buiten de app.
  • Bereik:  Met meer dan 1 miljard actieve gebruikers is het enorm geschikt om potentiële klanten te bereiken. Daarnaast kun je heel specifiek je doelgroep bereiken m.b.v. hashtags.
  • Conversie: Instagram Shoppable Posts hebben een hoog conversiepercentage. Dit komt doordat je met de visuele inhoud van je bericht de aandacht trekt van de consument, waarna je ze direct kunt doorsturen naar de betaalpagina op je webshop.
  • Eenvoudig: Het is een hele effectieve maar eenvoudig manier van marketing. Kortom, iets wat je als webshop eigenaar eigenlijk niet kunt negeren!

Instagram Shoppable Posts is momenteel één van de grootste kansen binnen e-commerce. Wanneer je hier dus geen gebruikt van maakt, loop je mogelijk flink wat omzet mis! Om effectief te blijven op het gebied van Instagram Marketing met je webshop, is dat daarom belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste functies en trends van het platform.

Meer verdienen met je webshop?

Heb je een webshop en wil je ook meer omzet behalen via Facebook Marketing? Dan hebben wij iets heel waardevols voor je!

Speciaal voor online webwinkeliers als jou hebben wij een e-book geschreven met 15 gratis tips waarmee je direct meer omzet met je webshop kunt behalen! Super handig, toch?

Na het lezen van dit gratis e-book weet je:

  • Hoe je Facebook Marketing optimaal inzet voor je webshop
  • Welke advertenties goed werken en welke juist niet
  • Hoe je effectieve advertenties kunt maken
  • Wat je moet doen voor meer verkeer naar je webshop
  • Wat je moet doen voor meer conversies met je webshop

Meer omzet met je webshop

 

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij gestart met het opzetten van verschillende webshops. Al snel kwam hij achter de mogelijkheden van effectieve Facebook-advertenties, waardoor hij zich hierin is gaan specialiseren.
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?