arrow_drop_up arrow_drop_down
11 maart 2019 

10 Tips voor meer omzet met Facebook Messenger

Facebook Messenger heeft momenteel meer dan 1.3 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Daarnaast worden er maandelijks 2 miljard berichten heen-en-weer gestuurd tussen consumenten en bedrijven. Dit zijn indrukwekkende cijfers…

In feite is dit een enorm grote kans om consumenten door een proces te begeleiden, om ze te stimuleren een aankoop te doen in je webshop. Nu Facebook Messenger ook nog de mogelijkheid biedt om producten rechtstreeks via de app aan te schaffen, is de potentie nog veel groter geworden.

Wat betekent dit voor jouw webshop? Nou… Facebook Messenger is een geweldige kans om meer omzet te behalen met je webshop. Maar hoe zet je het nou goed in? In deze blog zal ik je uitleggen hoe je de omzet van jouw webshop een boost kunt geven met behulp van Facebook Messenger chatbots!

1. Geef gratis weg

Iedereen houdt er toch van om iets gratis te krijgen, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het woord “gratis” geeft ons zo’n emotionele lading, dat het gene dat wordt aangeboden veel waardevoller lijkt dan het eigenlijk is. Van dit effect kun je goed gebruik maken met een chatbot, om zo leads te generen. En dit hoeft je echt geen geld te kosten… Hier is een voorbeeld van een chatbot die bijvoorbeeld tips aanbiedt tegen stress:

Facebook Messenger

Maar waarom nou iets gratis aanbieden? Het helpt bij het opbouwen van een relatie met de consument, waardoor deze meer betrokken wordt. Het feit dat je bereid bent om iets weg te geven voordat de consument iets koopt, bouwt vertrouwen op. Dit heeft uiteindelijk een positieve invloed op je conversiepercentage.

2. Empathie is key

Empathie is een krachtige tactiek binnen Facebook Messenger marketing. Het laat namelijk een ander persoon zien dat je begrijpt hoe diegene zich voelt en wat diegene doormaakt. Wanneer consumenten geloven dat je ze begrijp, zullen ze eerder iets kopen in je webshop.

Eerlijk is eerlijk… Empathie tonen met een chatbot is een stuk moeilijker dan met menselijke interactie, maar het is wel mogelijk. Bouw je chatbot om empatische vragen en antwoorden na te bootsen. Zorg dat het emotioneel en begrijpend overkomt. Hier is een voorbeeld van een chatbot die empathie toont:

Facebook Messenger

Door te vragen, “Wat is je grootste struikelblok op dit moment?” probeert de chatbot empathie en bezorgdheid te tonen aan de consument. Dit is een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen en zo leads te genereren. Andere manieren om dit te doen zijn:

  • Gratis advies aanbieden voor problemen
  • Mee leven met de consument
  • Exclusieve, waardevolle inhoud weggeven

3. Vraag om recensies

Er is bijna niets krachtiger binnen marketing dan mond-op-mond reclame. Consumenten vertrouwen veel meer op hun vrienden, dan op een verkoper of betaalde advertenties. Dit is de reden waarom recensies en anders “social proof” het conversiepercentage van je webshop verhogen. Mensen vertrouwen andere mensen.

Feitje: Bedrijven met goede en consistente “social proof” hebben gemiddeld 71% hogere conversiepercentages.

Maar hoe kun je nou gebruik maken van mond-tot-mond reclame met Facebook Messenger? De gemakkelijkste manier is om om een recensie te vragen nadat je klant een product heeft gekocht en daar blij mee is. Daarnaast kunt je de knop “Delen” toevoegen:

Facebook Messenger

Wanneer je mensen hiermee bereikt wanneer ze tevreden zijn, genereer je ook nog eens leads door gebruik te maken van je bestaande klanten. Dit is een hele effectieve marketingtechniek met een hoog conversiepercentage.

4. Stimuleer lead-generatie

De meeste consumenten doen niet gelijk een aankoop na één bezoek aan je webshop. De gemiddelde persoon bezoekt je webshop en ziet het product meerdere keren, voordat hij het koopt. Hierdoor is lead-generatie zo belangrijk.

Oorspronkelijk werd leads-generatie gedaan door middel van geautomatiseerde e-mails en e-mailsegmentatie. Daarnaast was er natuurlijk ook gewoon de conventionele manier van het handmatig vergaren van leads.

Met de komst van Facebook Messenger chatbots, worden dit steeds minder effectieve manieren. In feite lijken chatbots namelijk veel beter te presteren. De gemiddelde retentie met chatbots na slecht één maand is 40-60%. Dit komt omdat ze snel reageren en niet vergeten om berichten te sturen. Ze zijn eigenlijk de perfecte, kosteneffectieve manier om leads te genereren.

5. Geef koopadvies

Stel je hebt de keuze: Zelf zoeken naar iets leuks binnen een webshop of een verkoper hebben die je begeleidt. Welke zou je kiezen? Ik durf te wedden dat je het liefst zelf zou zoeken… In ieder geval, dat is wat ik zelf zou kiezen.

Consumenten willen graag alleen gelaten worden tijdens het online shoppen. Maar het mooie aan chatbots is dat consumenten nog steeds het gevoel hebben dat ze het gemak hebben om alleen te winkelen. Er is geen angst voor interactie met een “opdringerige verkoper”, omdat (over het algemeen) iedereen weet dat chatbots geen echte mensen zijn.

Je kan een chatbot gebruiken om op een niet-invasieve manier met klanten te communiceren. Hier is een goed voorbeeld daarvan:

Facebook Messenger

Chatbots kunnen vragen aan klanten stellen en alleen producten tonen waar ze geïnteresseerd in zijn. Zorg ervoor dat je een chatbot maakt die vragen stelt over bijvoorbeeld type product, stijl en prijs. Stel vervolgens in om consumenten alleen de producten weer te geven waarin ze echt geïnteresseerd zijn.

6. Verbeter je klantenservice

Goede klantenservice is sinds oudsher een uitdaging voor webshops. Maar… Chatbots kunnen hier een groot verschil maken.

Feitje: Een chatbot in de gezondheidszorg bespaarde gemiddeld 4 minuten per klant, in vergelijking met een persoon.

Bovendien verwacht meer dan 50% van de consumenten dat webshops hun klantenservice de klok rond beschikbaar maken. Dit is een stuk eenvoudiger én goedkoper te realiseren met een chatbot. Daarnaast heeft een gemiddelde webshop 10 uur de tijd nodig om te reageren op het bericht van een consument. Een chatbot reageert onmiddelijk. Hier een voorbeeld:

Facebook Messenger

De consument krijgt meteen wat hij wil, wanneer hij wil, ongeacht hoe laat het is. Dit is een geweldige manier om verkoop te stimuleren in een wereld die steeds drukker wordt.

7. Bereik doelgroepen specifieker

Kun je het voorstellen dat chatbots in staat zijn om via Facebook Messenger te leren en vervolgens aangepaste berichten kunnen sturen, tegemoetkomend aan de locatie van de consument in je “sales funel”? Dit gebeurde altijd al met e-mailsegmentatie. Als het werkt voor e-mail, werkt het ook voor bots.

Segmentatie zal uiteindelijk volledig automatisch worden. De chatbot van H&M doet dit bijvoorbeeld al op kleine schaal:

De chatbot vraagt via consumenten welke outfit hun favoriet is. Vervolgens maakt hij automatisch een gebruikersprofiel aan, op basis van hun antwoord. De betekent dat de chatbot (en de webshop) steeds beter wordt in het tonen van outfits die voldoen aan de behoeften van de doelgroep. De chatbots leren, wat vervolgens helpt om advertenties beter te targetten. Dit resulteert uiteindelijk in meer omzet.

8. Help winkels vergelijken

Iedereen houdt er toch van om een goede deal te vinden. Maar hoe weet je nou wanneer je een goede deal te pakken hebt? Nou… Door prijzen van identieke en vergelijkbare producten te vergelijken.

Vroeger betekende dit dat de consment verschillende tabbladen tegelijk open had staan of verschillende bedrijven moest bellen. Nu kunnen chatbots dat allemaal voor de consument doen.

Chatbots kunnen zelfs worden geprogrammeerd om lokale prijzen te vergelijken op basis van de locatie van de consument. Dankzij die technologie is webshops vergelijken nog nooit zo eenvoudig geweest. Je kunt deze technologie gebruiken om het vertrouwen van de consument te vergroten en zo vervolgens meer omzet te behalen (ervan uitgaande dat je de beste prijs hebt natuurlijk).

9. Deel locaties & trackinginformatie

Biedt je met je webshop een afhaalservice aan? Dan kan het direct delen van je locatie aan de klant een hoop tijd en moeite besparen. Door het delen van locaties kunnen klanten je eenvoudig vinden.

Als je rechtstreeks aan huis verzendt, zoals het grootste deel van alle webshops, kan het andersom van pas komen. Klanten kunnen hun adres gelijk via Facebook Messenger delen, in plaats van al hun gegevens eerst te moeten invullen. De chatbots kunnen je klanten ook belangrijke informatie sturen over hun bestelling, nadat ze een aankoop hebben gedaan. Daarnaast kunnen ze orderbevestigingen en trackinginformatie sturen.

Facebook Messenger

Zo kunnen klanten klikken op “Volg verzending”, wat hun vervolgens direct naar de website van de transporteur brengt. Ook kunnen ze op “Bekijk bestelling” of “Verder winkelen” klikken, wat ze beide naar je webshop leidt om ze te stimuleren meer aankopen te doen.

10. Minder verlaten winkelwagentjes

Ongeveer 60-80% van alle consumenten verlaten hun winkelwagen voordat ze een aankoop voltooien. Dit betekent dat minder dan 2 van de 5 consumenten je gehele betaalproces overleven. Maar… Chatbots kunnen hierbij helpen!

Wanneer Facebook Messenger met je webshop is verbonden, kun je dit gebruiken om het opvolgen van verlaten winkelwagentjes te automatiseren. Zo kan je eerst een eenvoudige herinnering sturen. Door vervolgens een kortingscode toe te voegen aan je aanbod, worden consumenten gestimuleerd om alsnog de aankoop af te ronden.

De belangrijkste reden waarom consumenten hun winkelwagentjes verlaten, is omdat de uiteindelijke prijs te hoog is. Een korting toevoegen aan de follow-up is hier dé oplossing voor.

Facebook Messenger

Maar waarom zijn chatbots nou zo handig om verlaten winkelwagentjes terug te winnen? Nou… Omdat consumenten vaak e-mailmeldingen uitschakel, terwijl ze dit eigenlijk bijna nooit bij hun Facebook Messenger-meldingen doen. Dit betekent dat je een grotere kans hebt om ze te bereiken.

En… Hoe sneller je consumenten bereikt die aarzelen om een aankoop te doen, hoe groter de kans is dat de hun aankoop afronden. Onthoud: Sneller is beter!

Dus… Is Facebook Messenger geschikt om meer omzet te behalen met je webshop?

Jazeker! Facebook Messenger-chatbots zijn een enorme marketingkans. Meer consumenten en webshops maken elk jaar gebruik van social media applicaties als deze. Maar… Om Facebook Messenger te gebruiken om meer omzet je behalen met je webshop, moet je ervoor zorgen dat consumenten plezier hebben in de interactie met je webshop. Het laatste wat je moet doen, is consumenten interactie laten hebben met een slecht geprogrammeerde chatbot!

Daarnaast zijn en nog een hoop andere manier om meer omzet te behalen met je webshop. Dus… Heb je een webshop en wil je ook meer omzet behalen via Facebook Marketing? Dan hebben wij iets heel waardevols voor je!

Speciaal voor online webwinkeliers als jou hebben wij een e-book geschreven met 15 gratis tips waarmee je direct meer omzet met je webshop kunt behalen! Super handig, toch?

Na het lezen van dit gratis e-book weet je:

  • Hoe je Facebook Marketing optimaal inzet voor je webshop
  • Welke advertenties goed werken en welke juist niet
  • Hoe je effectieve advertenties kunt maken
  • Wat je moet doen voor meer verkeer naar je webshop
  • Wat je moet doen voor meer conversies met je webshop

Meer omzet met je webshop

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij gestart met het opzetten van verschillende webshops. Al snel kwam hij achter de mogelijkheden van effectieve Facebook-advertenties, waardoor hij zich hierin is gaan specialiseren.
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?