arrow_drop_up arrow_drop_down
4 september 2019 

Producten testen met Facebook advertenties: hoe doe je dat?

Met “producten testen met Facebook” bedoelen we dat je bepaalde producten aan verschillende doelgroepen laat zien op Facebook door middel van advertenties. Je analyseert vervolgens hoe deze doelgroepen daarop reageren en beslist vervolgens of het rendabel is om de campagnes verder op te schalen.

Producten testen op Facebook klinkt gemakkelijk, maar er komt veel bij kijken: Welke getallen zijn belangrijk? Wanneer moet je je verlies nemen en verder gaan? Welke budgetten moet je hanteren? Op al deze vragen zijn veel verschillende antwoorden. Ik zal je in dit artikel uitleggen hoe wij producten testen voor onze webshops.

Belangrijke getallen (KPI’s)

Als je een echte koning wil worden in adverteren op Facebook, moet je een koning worden in het analyseren van de data. Wij hebben hieronder een aantal belangrijke getallen voor je op een rij gezet, die je nauwlettend in de gaten moet houden wanneer je producten voor je webshop gaat testen om te verkopen.

  • Kosten per verkoop (CPP) – De kosten per aankoop zijn eigenlijk het allerbelangrijkste. Als je kosten per aankoop hoger zijn dan je winst, zal je nooit winst gaan maken.
  • Return on Ad Spend (ROAS) – Dit is de waarde van je aankopen gedeeld door het advertentiebudget dat je geïnvesteerd hebt. De Break-Even ROAS (BER) is het punt waarop jouw advertentieset quitte speelt. Je kunt gemakkelijk jou BER berekenen door:

    BER = Verkoopprijs / (verkoopprijs – alle kosten)

  • Doorklikratio op links (CTR) – Dit is het percentage mensen dat jouw advertentie ziet en daadwerkelijk op de link klikt. Zorg altijd dat je een CTR (links) van minimaal 1.0% hebt. Zo niet? Dan is je advertentie niet aantrekkelijk genoeg, of je target een verkeerde doelgroep.
  • Kosten per 1000 weergaven (CPM) – Hoe hoger dit getal, hoe duurder het is om jouw advertentie te laten zien aan iemand. Wanneer je advertentie relevant is, gaat de CPM omlaag. Een hoge CPM wil dus zeggen dat je advertentie niet relevant is of dat de concurrentie hoog is.
  • Toevoegen aan winkelwagentje (ATC) – Niet per se belangrijk, je wil tenslotte dat mensen het kopen. Maar dit kan in de testfase wel een indicatie zijn dat je product aanslaat. Wanneer je veel ATC’s hebt maar geen aankopen, moet er altijd een belletje gaan rinkelen. Waarschijnlijk hebben mensen dan nog twijfels of is er iets niet helemaal in orde met je betaalproces.

Hieronder zie je een afbeelding van de indeling die wij gebruiken voor ons advertentiebeheer van een van onze webshops. Alle belangrijke KPI’s hebben we hierin verwerkt:

Producten testen met Facebook

Opmerking: We bepalen de conversiewaarde op basis van ‘toevoegingen van betalingsgegevens’ omdat de koppeling tussen Mollie en Shopify het aantal aankopen niet goed registreert. De ROAS kunnen we dus niet laten berekenen door Facebook, maar moeten we handmatig berekenen: 41.277,37 / 17.064,97 = 2.42

Budgetten

Het budget dat je spendeert aan het testen van je producten op Facebook, hangt af van de verkoopwaarde. Als je een product van €100 verkoopt, zal dit een hoger budget zijn dan wanneer je een product van €20 verkoopt.

Wij verkopen vaak producten tussen de €15 en €30 met Facebook-advertenties. De totale budgetten die we hanteren voor het testen van producten liggen tussen de €10 en €20 per advertentieset. De dagbudgetten zetten we altijd op €5, zodat we ruim de tijd hebben om de data die voorkomt uit de advertentiesets zorgvuldig te analyseren.

Onze strategie

Wanneer we een product met potentie gevonden hebben, starten we met het maken van minimaal 3-5 doelgroepen. Hierbij maken we een passende advertentie en starten we op €5 per doelgroep (advertentieset) per dag. Als campagne-doelstelling gebruiken wij altijd conversie (aankoop). Nadat er €10 per advertentieset is uitgegeven, analyseren wij de data zorgvuldig.

Je moet nu op basis van de genoemde KPI’s gaan bepalen of het rendabel is/wordt . Dit is afhankelijk van het product dat je verkoopt, voor welke prijs je het product verkoopt en welke doelgroep je hebt. Voor ieder product, elke branche en elke advertentie is dit echter anders. Alles op een rijtje:

  • Start met 3 doelgroepen (advertentiesets) op €5 per dag
  • Laat de advertentiesets minimaal 2 dagen lopen & analyseer dan de data
  • Gebruik altijd Conversions (Aankoop) als campagnedoelstelling
  • Vallen de KPI’s tegen na €10 advertentiebudget = uitschakelen*
  • Zie je potentie in de advertentieset na €10 advertiebudget = laten lopen tot €20*
  • Niet winstgevend na €20 advertentiebudget = uitschakelen*
  • Quitte of winstgevend na €20 advertentiebudget = laten lopen tot €30*

* op basis van producten met een conversiewaarde van €15 – €30 die eenmalig worden aangeschaft door een klant.

Van €0,- naar €50k+ in één maand

Recentelijk zijn wij een nieuwe webshop gestart. Deze webshop hebben laten groeien van €0,- naar €50.856,62 binnen één maand, door maar één product te verkopen.

Ik snap dat je nu denkt: leuk, een omzet van 50.000+ euro, maar hoeveel hiervan is eigenlijk winst? Nou… Hier hebben wij dik €11k aan overgehouden! Dit is dus 22% van de totale omzet. Niet verkeerd, toch?

Ben je benieuwd wat ons “winnende product” was? Download dan hier GRATIS onze ‘Winning Product Sheet’!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?