arrow_drop_up arrow_drop_down
Social Advertising: Alles wat je erover moet weten!
4 november 2020 

Social Advertising: Alles wat je erover moet weten!

Veel ondernemers zijn zich niet bewust van de kansen die social mediakanalen bieden. Je gebruikt je Facebook-pagina alleen om af en toe een bericht te plaatsen waar je alleen drie vind-ik-leuks en één reactie op krijgt. En dat terwijl je misschien wel honderden volgers hebt… Herkenbaar?

Tegenwoordig is het niet meer mogelijk om al je volgers organisch te bereiken. Wat tegenwoordig wél mogelijk is, is het bereiken van een nog veel grotere doelgroep dan alleen je volgers op social media.

Hoe dan? Met Social Advertising!

Wat als ik je nou vertel dat je met Social Advertising echt razendsnel kunt groeien met je bedrijf? Tenminste, als je het op de juiste manier inzet…

Nu snap ik dat je denkt: “Klink leuk en aardig, maar dit is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan.” Geen zorgen… In dit artikel leg ik je alles uit wat je moet weten over social media adverteren!

Wat je in dit artikel te weten komt:

  1. Wat is Social Advertising?
  2. Hoe werkt Social Advertising?
  3. Waarom adverteren via social media?
  4. Wat zijn de voordelen van Social Advertising
  5. Welke vormen van Social Advertising zijn er?
  6. Welke vorm van Social Advertising is het meest geschikt voor mijn bedrijf?
  7. Wat kost adverteren via social media?

Wat is Social Advertising?

Social Advertising is simpel gezegd gewoon het adverteren via social media. Dit kan via één of meerdere social mediakanalen. Met behulp van verschillende targeting strategieën kan je heel specifiek een doelgroep bereiken.

Door het groeiende aantal consumenten en bedrijven op social media, is Social Advertising dé ideale manier om jouw doelgroep te bereiken en aan te zetten tot actie. Deze nieuwe vorm van marketing is dus zowel geschikt voor bedrijven die gerichts zijn op Business-2-Customer (B2B) doeleinden als Business-2-Business (B2C) doeleinden.

Wist je dat? B2B-leads zijn al voor meer dan 50% door het gehele proces heen wanneer ze in contact komen met iemand van je bedrijf. Social Advertising is erg geschikt om B2B-leads door de beginfase van dit proces te leiden.

Met Social Advertising kun je jouw doelgroep op verschillende plekken bereiken, zoals een nieuwsoverzicht of voor het afspelen van een video. Je kunt onbekenden zo kennis laten maken met je bedrijf, meer bezoekers naar je website leiden, websitebezoekers aanzetten tot actie en nog veel meer…

En weet je wat het mooie hieraan is? Alle resultaten zijn meetbaar, makkelijk te optimaliseren en goed schaalbaar! En dat tegen relatief lage kosten in vergelijken tot vormen van offline marketing zoals het adverteren in tijdschriften of op de radio.

Wat is Social Advertising?

Hoe werkt Social Advertising?

Adverteren op social media gaat op een andere manier dan adverteren op offline kanalen. Via Social Advertising kun je jouw doelgroep de volledige customer journey laten doorlopen. Dit is ook de reden dat zo effectief is…

Wist je dat? De customer journey is de “reis” die een klant aflegt voordat hij besluit je product te kopen of gebruik te maken van de dienst die je aanbied. Deze reis begint bij een latente behoefte en loopt ver door na de eerste conversie.

De beste manier om jouw doelgroep door de volledige customer journey te begeleiden met behulp van Social Advertising, is via het STSC-model. Deze afkorting staat voor See, Think, Do en Care. Ik zal je uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.

See (Bewustzijn)

De eerste fase van customer journey is de See-fase. Deze fase is bedoeld om bewustzijn te creëren bij je doelgroep.

In de See-fase maakt je doelgroep kennis met je bedrijf. Je genereert eigenlijk bekendheid door in te spelen op de latente (onbewuste) behoeften van je doelgroep.

Wist je dat? Wanneer correct gebruik wordt gemaakt van de See-fase, verhoogt deze fase de conversiekansen tot wel drie keer in de latere fasen van customer journey.

Think (Overweging)

De tweede fase van de customer journey is de Think-fase. Deze fase is bedoeld om interesse op te wekken bij je doelgroep.

In de Think-fase creëer je betrokkenheid en zorg je ervoor dat je doelgroep jouw aanbod meeneemt in hun overwegingen en vergelijkingen.

Wist je dat? De Think-fase is een tussenfase waarin branding en sales samenkomen, waardoor deze fase in sommige gevallen wel 2 jaar kan duren.

Do (Besluit)

De derde fase van de customer journey is de Do-fase. Deze fase is bedoeld om concrete conversies te genereren, bijvoorbeeld in de vorm van aankopen of leads.

In de Do-fase wordt de eerder bereikte doelgroep geactiveerd nadat ze kennis met je hebben gemaakt en je mee hebben genomen in hun overweging.

Wist je dat? In de Do-fase worden vaak drempelverlagende hulpmiddelen ingezet om conversies te stimuleren. Een goed voorbeeld hiervan is tijdelijk een gratis shakebeker bij de eerste bestelling van een zak eiwitpoeder.

Care (Loyaliteit)

De vierde en laatste fase van de customer journey is de Care-fase. Deze fase is bedoeld om fans te creëren en zo klanten aan je bedrijf te binden.

In de Care-fase is worden klanten gestimuleerd om gebruik te blijven maken van je diensten of je producten te blijven kopen.

Wist je dat? Nieuwe klanten werven is relatief duur in vergelijking met bestaande klanten opnieuw activeren. Door gebruik te maken van retargeting in de Care-fase zullen de kosten per conversie nog lager liggen

Wat is social advertising?

Waarom adverteren via social media?

Social Advertising is ideaal om je doelgroep de volledige customer journey te laten doorlopen. Hierdoor is deze vorm van adverteren veel effectiever dan offline adverteren. Daarnaast kun je social media advertenties voor heel veel verschillende doeleinden inzetten. Het is dus zowel geschikt voor Business-2-Customer bedrijven als Business-2-Business bedrijven!

Wist je dat? Van alle mensen in Nederland maakt 95% gebruik van social media! Dit betekent dat meer dan 16 miljoen mensen een account hebben op een of meerdere kanalen.

Ik snap dat je jezelf afvraagt of Social Advertising ook geschikt is voor jouw bedrijf. Om hier wat meer duidelijkheid over te geven, heb ik hieronder een aantal verschillende doeleinden van Social Advertising voor je opgesomd:

  • Het aanbieden van een nieuw product voor je bedrijf
  • Het op de markt brengen van een nieuw merk
  • Je nieuwe webshop promoten onder je doelgroep
  • Meer verkeer naar je website krijgen
  • Meer bezoekers naar je fysieke winkel krijgen
  • Je klantenbestand vergroten door nieuwe leads te verzamelen
  • Nieuwe medewerkers zoeken door middel van vacatures
  • Het stimuleren van meer aankopen in je webshop
  • Zorgen dat er meer mensen gebruik maken van je dienst
  • En nog veel meer…

Dit is slechts een greep uit de mogelijkheden van Social Advertising. Eigenlijk biedt deze vorm van marketing voordelen voor vrijwel ieder bedrijf…

Wat is social advertising?

Wat zijn de voordelen van Social Advertising?

Ben je nog steeds sceptisch over adverteren via social media? Geen probleem! Ik snap het helemaal. Speciaal voor jou heb ik 7 voordelen van Social Advertising op een rijtje gezet:

1.  Social Advertising is doelgericht

Social media advertenties bieden de mogelijkheid om op verschillende manieren een hele specifieke doelgroep te bereiken in iedere fase van de customer journey. Het is dus zowel geschikt voor branding als verkoopdoelstellingen.

2. Adverteren via social media is meetbaar

Een van de grootste voordelen van Social Advertising is de meetbaarheid. Alles kan heel nauwkeurig geanalyseerd worden, waardoor de resultaten meteen inzichtelijk zijn. Je kunt dus precies zien hoeveel mensen op je advertentie hebben geklikt, hoeveel concrete aankopen hier uit zijn gekomen en dus ook hoeveel mensen er zijn afgehaakt.

3. Advertenties op social media zijn makkelijk te optimaliseren

Omdat alles nauwkeurig geanalyseerd kan worden, kan er ook makkelijk worden gestuurd op de behaalde resultaten. Werkt iets niet goed genoeg? Dan zet je het gewoon uit. Behaalt een bepaalde advertentie een veel meer conversies dan andere advertenties? Dan verhoog je het budget voor deze advertentie!

4. Social Advertising is goed op te schalen

Adverteren via social media is goed op te schalen omdat je individuele advertenties kunt aanpassen en je vrijwel niet gelimiteerd bent met je doelgroep. Wanneer een advertentie boven gemiddeld presteert, weet je wat goed aanslaat bij je doelgroep en kun je dit gebruiken voor andere advertenties.

5. Social Advertising biedt de mogelijkheid tot dialoog

Het mooie aan social media advertenties is dat er de mogelijkheid is om reacties te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat je de mogelijkheid hebt om een dialoog aan te gaan en zo een band op te bouwen met je doelgroep.

6. Met Social Advertising bouw je een lange termijn relatie op

Wanneer je je interactie hebt met je doelgroep en ervoor zorgt dat ze zich aan je binden, kun je een lange termijn relatie opbouwen. Dit doe je bijvoorbeeld door ze aan te zetten tot het volgen van Facebook-pagina of Instagram-account.

7. Adverteren op social media is goedkoop

In vergelijking met andere marketing methodes is Social Advertising een relatief goedkope manier van adverteren. Je kunt voor hele lage budgetten al duizenden mensen in een hele specifieke doelgroep bereiken.

Wat is social advertising

Welke vormen van Social Advertising zijn er?

Social Advertising kan via verschillende social mediakanalen. Naast Facebook, Instagram, WhatsApp en LinkedIn is er ook de mogelijkheid om te adverteren op Twitter, Snapchat, TikTok, Pinterest en YouTube. Ik zal alle verschillende kanalen verder voor je toelichten.

Facebook adverteren

Facebook is het ideale kanaal om de juiste doelgroep aan te spreken. Je kunt gemakkelijk de aandacht trekken en aanzetten tot een conversie. Dat is eigenlijk precies waar adverteren op Facebook om draait! Daarnaast kun je ook nog eens heel gemakkelijk een band opbouwen met je doelgroep, omdat ze de mogelijkheid hebben om te reageren op je advertenties en je Facebook-pagina te volgen. Kortom, het ideale kanaal voor social media advertenties!

Wat is Social Advertising?

Facebook adverteren is geschikt voor elke fase van de customer journey. Via Facebook kun je niet alleen naamsbekendheid genereren, maar ook conversies en loyaliteit. Het kanaal is erg geschikt voor Business-2-Customer doeleinden, maar spring er ook uit als je kijkt naar lead generatie voor Business-2-Business doeleinden. Dit is iets wat veel ondernemers niet weten.

Wist je dat? Facebook Shops bieden de mogelijkheid om direct producten te verkopen vanaf je Facebook-pagina. Ideaal, toch?

Tenslotte is Facebook nog altijd het kanaal met de meeste gebruikers in Nederland (10,4 miljoen mensen). Reden genoeg dus om met Facebook adverteren aan de slag te gaan!

Instagram adverteren

Instagram advertenties zijn ook ideaal om meer naamsbekendheid te genereren, klanten te werven en enorm veel betrokkenheid te genereren. Het kanaal is onderdeel van Facebook, waardoor het dus ook dezelfde mogelijkheden biedt op het gebied van adverteren.

Wat is social advertising?

Ook Instagram adverteren is geschikt voor elke fase van de customer journey. Het platform springt er uit op het gebied van het genereren van naamsbekendheid op een visuele manier. Daarnaast is het kanaal ook erg geschikt om een lange termijn relatie op te bouwen met je doelgroep via je Instagram-account.

Wist je dat? Shoppable Posts bieden de mogelijkheid om producten vanuit Instagram direct door te linken naar je webshop!

Het kanaal is alleen geschikt voor Business-2-Customer doeleinden. Er zijn geen Business-2-Business mogelijkheden zoals lead generatie, waardoor het hiervoor dus niet geschikt is. In Nederland zijn er 5,6 miljoen mensen actief op Instagram. Je hebt dus ook enorm veel bereik via dit kanaal!

WhatsApp adverteren

In 2020 maakt 95% van alle Nederlanders gebruik van WhatsApp. Hierdoor biedt adverteren via WhatsApp enorm veel mogelijkheden en kan het goed ingezet worden op jouw marketing naar een hoger niveau te tillen. Ook WhatsApp is onderdeel van Facebook, waardoor het kanaal makkelijk in kan worden gezet in combinatie met Facebook advertenties en Instagram advertenties.

Wat is social advertising?

WhatsApp adverteren is vooral geschikt voor tweede en derde fasen van de customer journey: Think en Do, oftewel overweging en besluit. Het kanaal kan heel goed ingezet worden om vragen op een lage drempel weg te nemen bij je doelgroep, nadat ze al kennis met je product of dienst hebben gemaakt. WhatsApp is dus zowel geschikt voor Business-2-Customer als Business-2-Business doeleinden.

LinkedIn adverteren

LinkedIn is het grootste zakelijke social mediakanaal van Nederland. Adverteren op LinkedIn is dus ideaal om B2B-doelgroepen te bereiken. Binnen het kanaal kun je onder andere targeten op functietitel, sector, bedrijf en bedrijfsgrootte.

Wat is social advertising?

LinkedIn kan vooral ingezet worden voor de eerste drie fases van de customer journey. Hoewel de mogelijkheden nog niet zo uitgebreid zijn als die van Facebook, kun je het kanaal heel erg goed gebruiken om bedrijven je product of dienst te laten overwegen en te overtuigen om een aankoop te doen.

Wist je dat? 80% Van alle social media B2B-leads komen via LinkedIn!

Adverteren op LinkedIn is duurder dan adverteren op Facebook, Instagram of WhatsApp. Volgens het bedrijf komt dit omdat je heel specifiek kunt selecteren wie je wilt bereiken met je advertenties op zakelijk gebied.

Een voordeel hierbij is dat de informatie die gebruikers van LinkedIn op hun profiel hebben staan, betrouwbaarder is dan bij Facebook. Gebruikers van LinkedIn houden hun profiel namelijk meer up-to-date dan op Facebook, omdat LinkedIn een professioneel kanaal is.

Twitter adverteren

Met Twitter advertenties kun je jouw boodschap voorleggen aan een onbekende doelgroep, zo je volgersaantal vergroten en ontdekken wie er interactie aangaat met je tweets. Via dit kanaal kun je heel specifiek bereik creëren op een bepaald onderwerp, omdat er gebruik wordt gemaakt van zoekwoord targeting.

Wat is social advertising?

Adverteren op Twitter legt de focus op de See-fase en Think-fase van de customer journey. Dit komt omdat het kanaal alleen geschikt is om korte tekstuele boodschappen te gebruiken. Twitter advertenties zijn ook alleen geschikt voor B2C-doeleinden en niet voor B2B-bedrijven.

Snapchat adverteren

Snapchat advertenties zijn erg geschikt om heel specifiek een jonge doelgroep te bereiken die via andere kanalen moeilijk te bereiken is. Via dit kanaal kan er getarget worden op demografie, geografie en interesses om zo de ideale doelgroep te bereiken.

Wat is Social Advertising?

Adverteren via Snapchat legt ook de focus op de See-fase en Think-fase van de customer journey. Het kanaal is erg geschikt om producten te verkopen aan een jongere doelgroep. Je kunt er bijvoorbeeld gemakkelijk naamsbekendheid mee creëren. Wel zijn Snapchat advertenties alleen geschikt voor Business-2-Customer en niet voor Business-2-Business doeleinden.

TikTok adverteren

TikTok is sinds 2020 erg populair geworden onder jongere tussen de 15 en 20 jaar oud. Hierdoor is ook dit kanaal erg geschikt om een jonge doelgroep aan te spreken, net als Snapchat. Het verschil met Snapchat is dat TikTok-gebruikers de mogelijkheid hebben een anders profiel te volgen en hier bijvoorbeeld reacties te plaatsen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om op hashtags te zoeken zoals bij Instagram.

Wat is social advertising?

Ook adverteren via TikTok leg de focus op drie fases van de customer journey: SeeThink en Do. Wil je meer naamsbekendheid genereren voor je product of je doelgroep overtuigen tot het doen van een aankoop? Dan zijn TikTok advertenties erg geschikt! Het platform is niet geschikt voor B2B-doeleinden omdat hier geen mogelijkheden voor zijn en de gebruikers over het algemeen erg jong zijn.

Pinterest adverteren

Pinterest is een kanaal dat ontworpen is om mensen te inspireren. Adverteren op Pinterest is pas mogelijk sinds 2020 en is dus nog erg nieuw. De mogelijkheden ervan zijn ongeveer hetzelfde als die van het adverteren op Instagram.

Wat is social advertising?

In tegenstelling tot Instagram, ligt bij Pinterest advertenties de focus op alle fases van de customer journey. Je hebt namelijk niet de mogelijkheid tot interactie met je doelgroep.  Ook kun je het platform heel goed gebruiken om meer naamsbekendheid te genereren, mensen aan je profiel te verbinden, producten te verkopen en een band te laten opbouwen met je merk.

YouTube adverteren

YouTube advertenties zijn erg geschikt om je boodschap over te brengen op een visuele manier. Je advertenties worden getoond voordat iemand een video wil gaan bekijken op YouTube die een raakvlak heeft met het product of de dienst die je verkoop.

Wat is social advertising?

Advertenties op YouTube kunnen vooral worden ingezet voor de See-fase en Think-fase van de customer journey. De focus ligt vooral op het generen van meer naamsbekendheid. Het is hiervoor dus wel belangrijk dat je goede video content hebt om te gebruiken voor de advertenties.

Wist je dat? Met de TrueView optie van YouTube betaal je alleen wanneer je doelgroep minimaal 30 seconden van je video heeft bekeken. Daarnaast is het mogelijk om met TrueView verkeer naar je website te genereren met klikbare elementen in de video’s.

Door de nieuwe functies binnen het platform, wordt adverteren op YouTube dus ook steeds interessanter voor de Think-fase. Het kanaal is wel allen geschikt voor B2C-doeleinden, omdat het niet de mogelijkheid biedt tot lead generatie voor B2B-doelen.

Welke vorm van Social Advertising is het meest geschikt voor mijn bedrijf?

Ik snap dat het moeilijk is om te kiezen welke vorm van Social Advertising geschikt is voor jouw bedrijf. Er zijn ook zoveel verschillende kanalen met allemaal doeleinden die elkaar overlappen. Om het wat overzichtelijker te maken, heb ik de doeleinden van alle vormen van Social Advertising is een tabel gezet.

Wanneer ik advies zou moeten geven over de beste kanalen om op te adverteren voor je bedrijf, is mijn keuze heel makkelijk. Facebook, Instagram en WhatsApp zijn allemaal onderdeel van Facebook. Dit maakt het erg geschikt om ze te combineren en samen in te zetten.

De combinatie ervan kan ingezet worden om een volledige salesfunnel op te zetten en klanten zo door de alle fasen van de customer journey te leiden. Dit kan voor zowel B2C-doeleinden als B2B-doeleinden. Kortom is deze combinatie van social media advertenties dus geschikt voor ieder bedrijf.

Daarnaast is LinkedIn adverteren ook een hele goede optie wanneer je bedrijf gefocust is op Business-2-Business doeleinden. Voor een ijzersterke strategie zou je Facebook en WhatsApp advertenties kunnen inzetten in combinatie met LinkedIn advertenties.

Wat is social advertising?

Wat kost adverteren via social media?

De kosten van Social Advertising is voor elke platform verschillend. Wanneer je gebruik zou maken de combinatie van Facebook, Instagram en WhatsApp, kun je al duizenden mensen bereiken vanaf €5,- per dag. LinkedIn is daarentegen mogelijk vanaf €10,- per dag.

De bedragen die ik net noem zijn echter de kosten die je betaald aan het advertentiebudget. Naast deze investering, komt er nog een investering bij voor de kennis en werkzaamheden van de specialist. De kosten hiervan liggen op ca. €50-100,- per uur. Over het algemeen geldt de volgende regel: Hoe beter de Social Advertising specialist, hoe hoger het uurtarief.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Social Advertising voor jouw bedrijf?

Ik hoop dat ik je een kleine blik heb kunnen geven op de mogelijkheden van het adverteren via Social Media. Verder snap ik dat je er misschien nog een beetje sceptisch over bent of dat je niet helemaal weet wat het kan betekenen voor jouw bedrijf.

Speciaal voor ondernemers zoals jou, heb ik een gratis brochure gemaakt: “Groeien met je bedrijf via Social Media”. Na het lezen van deze brochure weet je precies wat social media advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen en hoe jij jouw business dit jaar kan verdubbelen!

Klik hier om de GRATIS BROCHURE te downloaden >>>

Social Advertising Bluema

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor online marketing en e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij zelf begonnen met het opzetten van een webshop en het verkopen van producten via social media. Al snel kwam hij achter de kracht van Social Advertising, waardoor hij ondernemers is gaan helpen om razendsnel te groeien met behulp van effectieve advertentiecampagnes die zichzelf meervoudig terug verdienen.
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?