CASESTUDY: Van €0 naar €50k+ in één maand met Facebook-advertenties
10 mei 2019 

CASESTUDY: Van €0 naar €50k+ in één maand met Facebook-advertenties

In deze casestudy leg ik uit hoe ik binnen één maand €50.856,62 omzet hebben behaald met een gloednieuwe webshop, door alléén gebruik te maken van Facebook-advertenties. Benieuwd hoe? Lees dan verder!

Halverwege mei kwamen Jochum en ik een product tegen dat in Amerika heel goed werd verkocht, maar in Nederland eigenlijk nog niet bekend was. Hierdoor kwam ik op het idee om een webshop te maken binnen de niche van dit product, gericht op Nederland en (Vlaamssprekend) België. In deze webshop wilde ik dit bewezen product gaan verkopen én andere producten binnen deze niche gaan testen, op basis van een dropshipmodel.

Wat is dropshipping? Dropshipping is een vorm van e-commerce waarbij online webwinkeliers de producten uit hun webshop niet zelf op voorraad hebben, maar deze rechtstreeks laten verzenden vanuit de leverancier naar de klant.

Zodoende ben ik direct aan de slag gegaan met het maken van deze webshop. Na ca. 2 weken was deze klaar voor lancering en op 30 maart ben ik 's avonds online gegaan. Op 1 april werd ik 's morgens wakker… BAM! Eerste verkopen binnen! Dat was echt een goed gevoel.

Vervolgens ben ik gedurende de maand het advertentiebudget geleidelijk op gaan schalen, tot ik uiteindelijk een totale omzet van €50k+ heb behaald. Hoe ik dit heb aangepakt? Dat ga ik je nu stap voor stap uitleggen…

De Facebook-advertentiestrategie in grote lijnen

Stel je verkoopt producten voor bijvoorbeeld katten of honden, is dit heel makkelijk te targeten via Facebook. Zo kun je heel gemakkelijk gericht adverteren op mensen met een kat of een hond. Maar zo gemakkelijk is het niet bij elke niche… Bij mij was het eigenlijk best onduidelijk wat mijn doelgroep was. Hierdoor heb ik eerst heel breed ingezet op een aantal interesse.

Vervolge ben ik naar verloop van tijd vergelijkbare doelgroepen aan gaan maken (LLA's) op basis van de data die ik heb verzameld. Deze LLA's ben ik gaan testen in een CBO-campagne.

Wat is Campagne Budget Optimalisatie (CBO)? Bij Campagne Budget Optimalisatie stel je een gezamelijk budget in per campagne, in plaats van een los budget per adset. Vervolgens bepaalt Facebook waar het budget in wordt geïnvesteerd, om zo het optimale uit je campagne te halen.

Na het analyseren van deze data, heb ik de meest succesvolle adsets samen in een nieuwe CBO-campagne geplaatst en dit budget dagelijks opgeschroefd. Daarnaast ben ik ook steeds nieuwe adsets en LLA's blijven testen en de meest succesvolle hieruit blijven toevoegen aan deze CBO-campagne.

Ik had op een gegeven moment heel veel websiteverkeer, waarvan altijd maar een klein deel een aankoop doet (alhoewel een conversie van 3,75% relatief hoog is in vergelijking met andere webshops). Hierdoor ben ik ook retageting campagnes in gaan zetten. Hiermee heb ik een groot aantal bezoekers alsnog kunnen omzetten naar klanten, door ze door een retargeting funnel te leiden.

Maar wat hou ik er aan over?

Ik snap dat je nu denkt: leuk, een omzet van €50.856,62 maar hoeveel hiervan is eigenlijk winst? Dropshipping staat er namelijk om bekend dat de winstmarges vaak relatief klein zijn. Maar… Dit zal ik even in een berekening zetten voor je. 😉

In totaal heb ik €19.720,66 aan advertenties uitgegeven. Best een indrukwekkend bedrag, als ik er zo op terugkijk…. Daarnaast moet ik van de €50.856,62 nog €8.826,36 aan BTW afdragen. De inkoopkosten (inclusief verzending) bedragen €9.482,34. Tenslotte gaat er nog €359,10 af aan retourneringen en €1.335,75 aan fee's en transactiekosten. Dit alles komt uit op een netto winst van €11.132,41! Dit is dus 22% van de totale omzet. Niet verkeerd, toch?

Gemiddeld heb ik dus ca. 5 euro per verkoop verdiend. En weet je wat het allermooiste is hieraan? Dit is van één verkoop, terwijl deze campagne doorgaans wordt getoond. Dit betekent dat er iedere dag mensen zijn die aankopen blijven doen, zolang ik bijf adverteren via Facebook. 😉

Momenteel ben ik bezig met het vertalen van de webshop, zodat ik de producten internationaal kan gaan aanbieden. Het voordeel hieraan is dat ik niet meer gelimiteerd ben aan de relatief kleine doelgroep van Nederland en België, waardoor er nog veel meer opgeschaald kan worden!

Benieuwd naar de mogelijkheden van Social Advertising voor jouw bedrijf?

Ik hoop dat ik je een kleine blik heb kunnen geven op de mogelijkheden van het adverteren via Social Media. Speciaal voor ondernemers zoals jou, heb ik een gratis brochure gemaakt: “Groeien met je bedrijf via Social Media”. Na het lezen van deze brochure weet je precies wat social media advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen en hoe jij jouw business dit jaar kan verdubbelen!

Klik hier om de GRATIS BROCHURE te downloaden >>>

Social Advertising Bluema

 

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor online marketing en e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij zelf begonnen met het opzetten van een webshop en het verkopen van producten via social media. Al snel kwam hij achter de kracht van Social Advertising, waardoor hij ondernemers is gaan helpen om razendsnel te groeien met behulp van effectieve advertentiecampagnes die zichzelf meervoudig terug verdienen.
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?
arrow_drop_up arrow_drop_down