arrow_drop_up arrow_drop_down
10 mei 2019 

CASESTUDY: Van €0 naar €50k+ in één maand met Facebook-advertenties

In deze casestudy leg ik uit hoe wij binnen één maand €50.856,62 omzet hebben behaald met een gloednieuwe webshop, door alléén gebruik te maken van Facebook-advertenties. Benieuwd hoe? Lees dan verder!

Halverwege mei kwamen Jochum en ik een product tegen dat in Amerika heel goed werd verkocht, maar in Nederland eigenlijk nog niet bekend was. Hierdoor kwamen we op het idee om een webshop te maken binnen de niche van dit product, gericht op Nederland en (Vlaamssprekend) België. In deze webshop wilde wij dit bewezen product gaan verkopen én andere producten binnen deze niche gaan testen, op basis van een dropshipmodel.

Wat is dropshipping? Dropshipping is een vorm van e-commerce waarbij online webwinkeliers de producten uit hun webshop niet zelf op voorraad hebben, maar deze rechtstreeks laten verzenden vanuit de leverancier naar de klant.

Zodoende zijn we direct aan de slag gegaan met het maken van deze webshop. Na ca. twee weken was deze klaar voor lancering en op 30 maart zijn we ’s avonds online gegaan. Op 1 april werden we ’s morgens wakker… BAM! Eerste verkopen binnen! Dat was echt een goed gevoel.

Vervolgens zijn we gedurende de maand het advertentiebudget geleidelijk op gaan schalen, tot we uiteindelijk een totale omzet van €50k+ hebben behaald. Hoe we dit hebben aangepakt? Dat ga ik je nu stap voor stap uitleggen…

De Facebook-advertentiestrategie in grote lijnen

Stel je verkoopt producten voor bijvoorbeeld katten of honden, is dit heel makkelijk te targeten via Facebook. Zo kun je heel gemakkelijk gericht adverteren op mensen met een kat of een hond. Maar zo gemakkelijk is het niet bij elke niche… Bij ons was het eigenlijk best onduidelijk wat onze doelgroep was. Hierdoor hebben we eerst heel breed ingezet op een aantal interesse.

Vervolgens zijn we naar verloop van tijd vergelijkbare doelgroepen aan gaan maken (LLA’s) op basis van de data die we hebben verzameld. Deze LLA’s zijn we gaan testen in een CBO-campagne.

Wat is Campagne Budget Optimalisatie (CBO)? Bij Campagne Budget Optimalisatie stel je een gezamelijk budget in per campagne, in plaats van een los budget per adset. Vervolgens bepaalt Facebook waar het budget in wordt geïnvesteerd, om zo het optimale uit je campagne te halen.

Na het analyseren van deze data, hebben we de meest succesvolle adsets samen in een nieuwe CBO-campagne geplaatst en dit budget dagelijks opgeschroefd. Daarnaast zijn we ook steeds nieuwe adsets en LLA’s blijven testen en de meest succesvolle hieruit blijven toevoegen aan deze CBO-campagne.

We hadden op een gegeven moment heel veel websiteverkeer, waarvan altijd maar een klein deel een aankoop doet (alhoewel een conversie van 3,75% relatief hoog is in vergelijking met andere webshops). Hierdoor zijn we ook retageting campagnes in gaan zetten. Hiermee hebben we een groot aantal bezoekers alsnog kunnen omzetten naar klanten, door ze door een retargeting funnel te leiden.

Maar wat houden we er aan over?

Ik snap dat je nu denkt: leuk, een omzet van €50.856,62 maar hoeveel hiervan is eigenlijk winst? Dropshipping staat er namelijk om bekend dat de winstmarges vaak relatief klein zijn. Maar… Dit zal ik even in een berekening zetten voor je. 😉

In totaal hebben we €19.720,66 aan advertenties uitgegeven. Best een indrukwekkend bedrag, als ik er zo op terugkijk…. Daarnaast moeten we van de €50.856,62 nog €8.826,36 aan BTW afdragen. De inkoopkosten (inclusief verzending) bedragen €9.482,34. Tenslotte gaat er nog €359,10 af aan retourneringen en €1.335,75 aan fee’s en transactiekosten. Dit alles komt uit op een netto winst van €11.132,41! Dit is dus 22% van de totale omzet. Niet verkeerd, toch?

Gemiddeld hebben we dus ca. 5 euro per verkoop verdiend. En weet je wat het allermooiste is hieraan? Dit is van één verkoop, terwijl deze campagne doorgaans wordt getoond. Dit betekent dat er iedere dag mensen zijn die aankopen blijven doen, zolang we bijven adverteren via Facebook. 😉

Momenteel zijn we bezig met het vertalen van de webshop, zodat we de producten internationaal kunnen gaan aanbieden. Het voordeel hieraan is dat we niet meer gelimiteerd zijn aan de relatief kleine doelgroep van Nederland en België, waardoor er nog veel meer opgeschaald kan worden!

En nu jij..!

Ben je benieuwd wat ons “winnende product” was? Download dan hier GRATIS onze ‘Winning Product Sheet’!

 

Over de schrijver
Lars Keijzers is een online ondernemer met een passie voor online marketing en e-commerce. Na het volgen van een professional master in Online Marketing & Social Media, is hij zelf begonnen met het opzetten van webshops en het verkopen van producten via Facebook en Instagram. Al snel kwam hij achter de kracht van Social Advertising, waardoor hij ondernemers is gaan helpen om razendsnel te groeien met behulp van effectieve advertentiecampagnes die zichzelf meervoudig terug verdienen.
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?