arrow_drop_up arrow_drop_down
12 februari 2019 

5 Redenen waarom jouw Facebook advertentie niet goed werkt

Wanneer jouw Facebook advertentie niet goed werkt, heeft dit waarschijnlijk te maken met het feit dat je wat cruciale fouten maakt in het opzetten van de Facebook campagne. In dit artikel gaan we je meer vertellen over deze veelgemaakte fouten en hoe je dit op kunt lossen.

1. Je gebruikt de verkeerde campagnedoelstelling

Een van de redenen waarom jouw Facebook advertentie niet goed werkt, is het instellen van de verkeerde campagnedoelstelling. Wanneer de campagnedoelstelling niet correct is ingesteld, behaal je waarschijnlijk ook niet het doel dat je voor ogen hebt. Hieronder zie je het “scherm” waar je de campagnedoelstelling in kunt stellen.

Facebook advertentie niet goed werkt

Wanneer je producten wilt gaan verkopen uit je webshop, adviseren wij om te adverteren op de campagnedoelstelling “conversies”. Je wil namelijk dat klanten die jouw webshop bezoeken ook daadwerkelijk “conversies” uit gaan voeren. Conversies zijn acties die een bezoeker uitvoert op jouw webshop: toevoegen aan winkelwagen, het betaalproces starten of een aankoop doen.

Zodra je adverteert met campagnedoelstelling “conversies”, laat Facebook jouw advertentie voornamelijk zien aan mensen, waarbij de kans groot is dat zij een conversie uit gaan voeren op jouw webshop. Het is hierbij ook belangrijk om verschillende soorten conversiegebeurtenissen te testen.

Deze conversiegebeurtenissen kun je instellen bij de instellingen van de advertentieset. Wanneer de Facebook Pixel correct is ingesteld, kun je vaak minimaal kiezen uit de volgende conversiegebeurtenissen: inhoud weergeven, toevoegen aan winkelwagen, betaalproces starten, toevoegen van betalingsgegevens, zoeken en aankopen.

Facebook advertentie niet goed werkt

* Dit voorbeeld is gebruikt van één van onze nieuwe webshops, waarbij de bezoeker direct vanaf de salespage wordt doorverwezen naar het betaalproces. Hierdoor is het aantal “betaalproces starten” hoger dan het aantal “Add to cart”.

2. Je target de verkeerde doelgroep

Het targetten van de verkeerde doelgroep is één van de meest voorkomende redenen waarom een Facebook advertentie niet goed werkt. Zoals we al in een eerder artikel van ons aangaven, is de targeting (uit onze ervaring) het belangrijkste aspect van een goede Facebook advertentie. Over dit onderwerp hebben wij twee artikelen geschreven:

3. Je hebt te weinig advertenties getest

Wanneer je Facebook advertentie niet goed werkt, kan dit te maken hebben met het uiterlijk van de advertentie die je hebt gemaakt. Het probleem met het maken van een advertentie is dat we vaak te veel aannames maken:

  • Dit is toch een duidelijke titel?
  • Hierop zou ik wel klikken denk ik?
  • Ik denk dat een foto van het product het beste werkt!
  • Een lange tekst gaat toch niemand lezen…

Ik heb zojuist een aantal aannames benoemd, die je waarschijnlijk ook al weleens hebt gehoord of hebt bedacht… Helemaal niet erg, wij maakte vroeger diezelfde fout. Wij hebben geleerd dat het maken van aannames vaak funest is voor een winstgevende advertentie op Facebook.

Probeer daarom eens wat verschillende advertenties te splittesten, waarbij je steeds één onderdeel van de advertentie verandert: lange of korte tekst, verschillende soorten teksten, verschillende soorten afbeeldingen (productfoto of personen) én bijvoorbeeld verschillende call-to-actions (shoppen, meer informatie etc).

4. Je geeft Facebook niet de ruimte om de weergave te optimaliseren

Facebook heeft tijd nodig om de weergave van een Facebook advertentie te optimaliseren. Vaak worden namelijk grote doelgroepen gebruikt (100K – 1000K) en is er vaak een beperkend advertentiebudget. Hierdoor moet Facebook dus gaan zoeken wie het meest geschikt zijn voor jouw campagnedoelstelling.

Geef Facebook de tijd om de weergave van een advertentie te optimaliseren

Wij adviseren om een Facebook advertentie minimaal 3 dagen te laten optimaliseren.  Houd hierbij natuurlijk wel de relevantiescore van de advertertentie nauwlettend in de gaten. Wanneer jouw advertentie een relevantiescore heeft van 1, zal dit na 3 dagen waarschijnlijk geen 8 of 9 worden. In zo’n geval kun je ervoor kiezen om de advertentie eerder uit te schakelen.

5. Je focust je teveel op de verkeerde cijfers

Wanneer je Facebook advertentie niet goed werkt, kan dit natuurlijk meerdere oorzaken hebben dan alléén de advertentie. Het zou namelijk ook aan je landingspagina of de prijs van je producten kunnen liggen.

Wanneer je jezelf enkel focust op de “verkopen”, zonder te kijken naar andere statistieken zoals de CPM (Kosten per 1000 weergaven), CTR (Click Through Rate), relevantiescore en bijvoorbeeld de CPC (Kosten per klik)… kan het zijn dat je advertentie misschien wel goed werkt, maar je webshop de oorzaak is van het probleem.

Meer verdienen met je webshop?

Heb je een webshop en wil je ook meer omzet behalen via Facebook Marketing? Dan hebben wij iets heel waardevols voor je!

Speciaal voor online webwinkeliers als jou hebben wij een e-book geschreven met 15 gratis tips waarmee je direct meer omzet met je webshop kunt behalen! Super handig, toch?

Na het lezen van dit gratis e-book weet je:

  • Hoe je Facebook Marketing optimaal inzet voor je webshop
  • Welke advertenties goed werken en welke juist niet
  • Hoe je effectieve advertenties kunt maken
  • Wat je moet doen voor meer verkeer naar je webshop
  • Wat je moet doen voor meer conversies met je webshop

Meer omzet met je webshop

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Optimale werking van de site?